خودروسازان به دنبال كاهش وابستگی واردات قطعه هستند

خودروسازان به دنبال كاهش وابستگی واردات قطعه هستند به گزارش میزان سنج داخلی سازی در صنعت خودرو می تواند مزیت های زیادی را برای كشور به همراه داشته باشد كه مهم ترین آن پیشگیری از خروج ارز است.


به گزارش میزان سنج به نقل از مهر به نقل از سایپا، نیما بصیری تهرانی، نایب رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی درباره افزایش تعمیق ساخت داخل در صنعت خودرو گفت و گویی انجام داده است که در ادامه می آید: داخلی سازی در صنعت خودرو را چگونه ارزیابی می کنید؟ با وجود اینکه مدت ها از شکل گیری خودروسازی در ایران می گذرد، اما با وجود تمام پیشرفت ها و تلاشهای صورت گرفته در سال های گذشته به علل مختلف نتوانسته آن طور که باید و شاید به خودکفایی و بی نیازی از واردات برسد. طبق اطلاعات موجود حدود ۲۵ درصد از قطعات مورد نیاز ساخت خودرو در کشور، وارداتی است که عمدتاً مربوط به تجهیزات الکترونیکی و قطعات های تک نظیر ایموبلایزر، ECU و حسگر اکسیژن است و در سال های گذشته این قطعات عمدتاً از چین تأمین شده اند. به نظر می رسد پس از تحریم های جدید، کوشش برای ارتقا سطح داخلی سازی بیشتر شده است؟ با خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ و متعاقباً اعمال مجدد تحریم ها ضد صنعت خودروسازی، شاهد بودیم که دو خودروساز بزرگ کشور، در تأمین قطعات وارداتی پیشرفته و حساس مورد نیاز، گرفتار مشکل شدند و نتوانستند تعهدات خویش را بموقع انجام دهند. همین موضوع، ضرورت کاهش وابستگی به واردات و داخلی سازی حداکثری را در صنعت خودرو بیشتر از پیش آشکار کرده و سبب شده که بخش های مختلف همچون وزارت دفاع آمادگی خویش را برای همکاری با خودروسازی جهت داخلی سازی قطعات خاص وارداتی اعلام کنند و چند قرارداد هم در این حوزه با دو خودروساز بزرگ کشور منعقد شد. همینطور استفاده از دانش فنی و توان تخصصی شرکت های دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته است. ارزیابی شما از شرایط فعلی چیست؟ آیا خودروسازان می خواهند به سمت افزایش داخلی سازی محصولات خود بروند؟ خوشبختانه در مقطع فعلی رویکرد حسین مدرس خیابانی، سرپرست وزارت صمت، تعمیق و توسعه ساخت داخل و داخلی سازی برای قطع وابستگی بخش تولید است. او در انتها چهارمین میز ساخت داخل خودرو و قطعات (۱۱ تیرماه ۱۳۹۹) به این مورد اشاره نمود که وزارت صنعت، معدن و تجارت سال جاری برای داخلی سازی ۳.۲ میلیارد دلار از قطعات و تجهیزات وارداتی مورد نیاز حوزه صنعت، برنامه گسترده ای برای قطع وابستگی، خودکفایی و کاهش ارزبری دارد. بر همین اساس، داخلی سازی ۶۶ میلیون یورو از قطعات و تجهیزات وارداتی صنعت خودرو توسط سازندگان داخلی همچون برنامه های وزارت صنعت و داخلی سازی ۵۵ قطعه صنعت خودرو در دستور کار قرار گرفته است. با وجود تحریم می توان به سمت داخلی سازی قطعات حرکت کرد؟ این طور می توان اظهار داشت که با عنایت به مشکلات ناشی از تحریم و خروج اغلب شرکت های خودروساز خارجی از کشور طی دو سال گذشته، ضرورت داخلی سازی و کاهش وابستگی به واردات در صنعت خودرو، مورد تاکید و توجه خودروسازی و مسؤلان وزارت صنعت قرار گرفته که اساسا شناخت و درک این لزوم، نخستین و مهمترین گام برای حرکت صنعت خودرو به سمت بومی سازی حداکثری است. برای رسیدن به داخلی سازی، چه ابزارهایی نیاز است؟ استفاده از دانش و تخصص شرکت های دانش بنیان و نیروهای متخصص داخلی، بهره گیری از ظرفیت های فنی و تکنولوژیکی صنایع دفاع، بومی سازی تکنولوژی های پیشرفته و قطعات های تک تولید خودرو از راه مهندسی معکوس و … همچون راهکارهایی است که می تواند به افزایش داخلی سازی در صنعت خودرو کشور منجر شود. البته در کنار این موارد، باید به معضل واردات و قاچاق قطعات خودرو به کشور هم اشاره نمود که متأسفانه انحصار و فساد موجود در این حوزه، شرایط را بر قطعه سازان داخلی تنگ کرده است. بنابراین پیشگیری از واردات انحصاری و بعضاً قاچاق سازمان یافته قطعات خودرو به کشور، یک گام مهم برای رشد صنعت قطعه سازی و کاهش وابستگی صنعت خودرو به واردات قلمداد می شود. به اعتقاد شما پیشگیری از واردات قطعه را می توان دنبال کرد؟ پیشگیری از واردات قطعات و دیگر اجزای خودرو که مشابه آن در داخل کشور تولید می شود، باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد که این مورد در مقطع فعلی که نرخ ارز جهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده، می تواند به پیشگیری از خروج ارز، افزایش رقابت پذیری تأمین کنندگان داخلی، کاهش هزینه های تولید خودرو و در نهایت رفاه حال مصرف کنندگان منجر شود.

5.0 / 5
845
1399/05/01
23:48:02
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۱ بعلاوه ۲
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش