خودرو های چینی بازار ایران واقعا چقدر ارزش خرید دارند؟

خودرو های چینی بازار ایران واقعا چقدر ارزش خرید دارند؟ در این مطلب می خواهیم نگاهی دقیق و ریزبینانه به قیمت های خودرو های چینی در بازارهای خارجی و مقایسه آن با قیمت فروش در بازار ایران داشته باشیم.



به گزارش میزان سنج به نقل از مهر، قیمت سرکش خودرو همچنان می تازد و نه فقط خودروسازان، بلکه وزارت صمت نیز توانایی مهار آنرا ندارد و رکورد تاریخی ورود پراید به باشگاه ۱۰۰ میلیونی ها چنان شگفت آور بود که بر همگان مشخص شد این آسمان گرانی، گویا هیچ سقفی ندارد. در این میان و در ایام گذشته، شاهد عرضه فهرست قیمت جدید محصولات یکی از خودروسازان قدیمی چینی بودیم و در این فهرست مشخص شد که قیمت یک دستگاه خودروی شاسی بلند چینی پرفروش، به بیش از ۸۰۰ میلیون تومان رسید. این در حالی بود که تا همین چند ماه پیش، با همین رقم می توانستیم یک کره ای و یا حتی آلمانی کم کارکرد سوار شویم که البته این گزینه ها برای بیشتر جامعه به رویایی دست نیافتنی تبدیل گشته اند.
اما در این مطلب می خواهیم نگاهی دقیق و ریزبینانه به قیمت های خودرو های چینی در بازارهای خارجی و مقایسه آن با قیمت فروش در بازار ایران داشته باشیم. در هر صورت خودرو های چینی تا همین چند وقت پیش بر طبل ارزان قیمتی می کوبیدند و حال حتی تولیدی های داخلی به مرز یک میلیارد نیز نزدیک می شوند. اما سوال اصلی اینجا است که بالاخره یک خودروی چینی واقعاً چقدر ارزش دارد و آیا قیمت های اعلام شده در بازار ایران برای این خودرو ها منطقی است یا خیر.
خودروی چینی کیلویی چند!؟
اجازه بدهید یک نگاهی به قیمت های جهانی خودرو های چینی معروف بازار ایران بیندازیم. در جدول زیر مشاهده می کنید که قیمت هر خودروی تولید داخل در بازار جهانی دقیقاً چقدر قیمت دارد. البته قیمت اعلام شده در این جدول، برای خرید خودرو به صورت CBU یعنی خودرو به صورت کامل است که به سبب توقف واردات خودرو منتفی است. اما همین خودرو ها به صورت SKD توسط خودروسازان داخلی خریداری شده که با قیمت جهانی آنچنان تفاوت قیمتی ندارند (اکثر خودروسازان داخلی، میزان داخلی سازی کمتر از ۱۵ درصد دارند، پس بیشتر قطعات به صورت کامل وارد می شوند و تنها با اندکی داخلی سازی روی خط تولید داخل کشور مونتاژ می شوند). اما این تمام ماجرای پرپیچ و خم خودروسازان نیست برای اینکه برای وارد کردن این قطعات به صورت SKD بایستی هزینه هایی همچون حمل (اکثراً با قطار)، ۹ درصد ارزش افزوده، ۳ درصد شماره گذاری، هزینه های اضافی برای حواله پول به چین (بدلیل مشکلات بین المللی در انتقال مالی)، هزینه هایی همچون نیروهای کار در خط تولید و در نهایت سد بزرگ ۴۰ تا ۴۵ درصدی عوارض گمرک (با احتساب دلار ۴۲۰۰ تومان) را پشت سر بگذارند تا بتوانند یک خودرو را با پلاک ملی به دست مشتری برسانند.
حال در این قسمت می خواهیم نگاهی بی طرفانه به چند مثال داشته باشیم و مشخص نماییم که قیمت تمام شده هر خودرو تا رسیدن به دست مشتری چقدر تمام آب می خورد و متوجه شویم که هر خودروی چینی در بازار ایران به چه میزان گران تر از بازار جهانی فروخته می شود.
همانطورکه در جدول زیر آورده ایم، قیمت خودروهایی مثل چری تیگو ۷ و یا چری تیگو ۵ و جک S۵ و … آورده شده است. قیمت ها تلاش شده دقیقاً مشابه نمونه عرضه شده در بازار ایران باشند.

قیمت خودرو های چینی در بازارهای خارجی و مقایسه با ایران
* (قیمت ها برمبنای دلار ۲۹ هزار تومان و سایت های خارجی مختلف استخراج شده اند و این حق به هر خودروساز داده شده که در صورت مغایرت قیمت خرید با قیمت های مندرج در این جدول، با خودروبانک جهت ارائه مدارک و اصلاح مطلب تماس بگیرد).
طبق این جدول قیمت بطور مثال قیمت خودرویی مثل چری تیگو ۷ در بازار جهانی ۲۰.۴۷۰ دلار است. اگر قصد داشته باشید با دلار ۲۹، ۰۰۰ تومان این خودرو را در بازار جهانی (مثل روسیه یا چین) خریداری کنید، باید مبلغ معادل ۵۹۲ میلیون تومان پول بدهید. اما این خودرو با هزینه های مختلف همچون حمل و نقل، عوارض گمرک، پرسنل و سود شرکت، در بازار ایران با قیمت ۸۱۰ میلیون تومان فروخته می شود که حدود ۲۱۸ میلیون تومان گران تر از بازار جهانی است.
چری گران، جک منطقی و SWM ارزان
با نیم نگاهی به این فهرست چند موضوع به وضوح مشخص می شود. ابتدا می توان به این نکته اشاره نمود که خودرو های چری بااینکه خودرو های ارزان قیمتی نیستند، اما در بازار ایران بسیار گران تر از بازار جهانی به فروش می رسند. نکته دوم اینکه خودرو های جک و یا جیلی با هزینه های معقول و قیمت منطقی به بازار ایران رسیده اند و در نهایت این پالس به بازار داده می شود که خودروی SWM G۰۱ هنوز رشد قیمتی خودرا پس از گران شدن دلار نکرده و باید احتمالاً منتظر رشد شدید قیمت SWM G۰۱ از طرف سیف خودرو و معادل سازی آن با دلار روز بازار باشیم.
چرا خودرو های چینی گران هستند؟
تا همین چند وقت پیش خودرو های چینی نماد خودرو های ارزان در بازار ایران بودند و حتی رقابت قیمتی سختی را با داخلی های پرفروش داشتند. اما در دو سال قبل شاهد افزایش قیمت شدید این خودرو ها هستیم و با وجود تولید آنها در خودروسازی های داخلی باز هم ترمز این صعود لایتناهی قیمت تمام شده خودرو های چینی گرفته نشد. ریشه این مشکل را باید در قیمت روز ارز بدانیم برای اینکه این خودرو های همانطورکه اشاره کردیم، به صورت SKD وارد کشور می شوند و وابستگی کامل به قیمت روز دلار در این محصولات وجود دارد. حتی قطعه سازان داخلی نیز به سبب وابستگی به موارد اولیه وارد شده، چنین مشکلی دارند و با بالا رفتن قیمت ارز، قیمت مواد اولیه و در ادامه قیمت قطعات و خودرو نیز افزایش می یابد. بدین سبب اگر دولت می خواهد به موج عظیم نارضایتی مردم از قیمت های خودرو های تولید داخل اختتام دهد باید فکری به حال کنترل قیمت ارز کند، در غیر این صورت با این روند کنونی، به این زودی ها شاهد توقفی در رشد بیش از پیش قیمت خودرو های داخلی و وارداتی نخواهیم بود.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

5.0 / 5
1958
1399/07/07
13:59:20
تگهای خبر: بازار , بانك , تاریخی , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۲ بعلاوه ۵
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش