وزارت صمت با پیشنهاد خودروسازان موافقت كرد

قیمت گذاری 55درصد خودرو های داخلی توسط شورای رقابت

قیمت گذاری 55درصد خودرو های داخلی توسط شورای رقابت به قول سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، در آخرین جلسه ای كه میان مدیران عامل دو خودروساز بزرگ كشور و مسؤلان وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) برگزار شده، طرح پیشنهادی گروه سایپا برای قیمت گذاری محصولات هر دو خودروساز در خصوص اینكه قیمت گذاری ۵۵ درصد محصولات پرتیراژ و پر مصرف توسط شورای رقابت و ۴۵ درصد سایر محصولات توسط خود خودروسازان تعیین شود، مورد موافقت قرار گرفت.


فرهاد به نیا در گفتگو با ایسنا، ضمن اشاره به آخرین جلسه برگزار شده میان انجمن سازندگان قطعه و یکی از دو خودروساز بزرگ، اظهار نمود: در این نشست دوستانه، مشکلات صنعت قطعه سازی توسط اعضای هیات مدیره انجمن عنوان شد که همچون آن بحث تعدیل قیمت های سال ۱۳۹۸ و استمرار آن برای سال ۱۳۹۹ و همینطور بحث پرداخت مطالبات قطعه سازان بود که در این حوزه ها خودروسازان قول دادند که این اقدام ها به سرعت صورت گیرد و اعلام گردید که تمهیداتی هم برای آنها پیشبینی کرده اند. ضمن اینکه امید داشتند تمامی مطالبات بالای ۱۲۰ روزه قطعه سازان را پرداخت کنند و جانب عدالت در پرداخت مطالبات قطعه سازان رعایت شود.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو، توقف قراردادهای داخلی سازی قطعات جدید را دیگر مشکل فعلی این صنعت دانست و اظهار داشت: قرار بر این شده است که از جانب مدیرعامل این خودروسازی، اقدامات موثری صورت گیرد تا قراردادهای داخلی سازی قطعات جدید، باردیگر پیگیری شود.
وی خاطرنشان کرد: مبحث اصلی اما قیمت خودرو است. در آخرین جلسه ای که مدیران دو خودروساز در وزارت صمت داشتند، تعهد کردند که تا آخر سال جاری در حدود ۶۹۰ هزار خودرو تولید کنند که از این تعداد، حدود ۳۰۰ و چند هزار خودرو ( کمتر از نصف) سهم گروه سایپا و باقی آن سهم ایران خودرو خواهد بود. برای تأمین قطعات این خودرو ها، نیاز ارزی از جانب گروه سایپا اعلام شده و با آن موافقت هم شده است. در حدود ۲۱۰ میلیون دلار و حدود ۶۵۰ میلیون دلار هم برای نیاز ارزی قطعه سازان این گروه صنعتی برآورد شده که تخصیص داده شود. آمار گروه ایران خودرو هم در آینده اعلام خواهد شد.
این عضو هیات مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو افزود: در کنار این، در خواست ۲۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی برای گروه سایپا داده شده که مورد تصویب کمیته خودرو هم قرار گرفته و قرار براین شده است که بانک مرکزی در این حوزه سریعا اقدام نماید. چنانچه به هردلیلی همچون گذشته، همکاری توسط بانک مرکزی صورت نگیرد، توافقاتی که در وزارت صمت صورت گرفته، گرفتار مشکل خواهد شد.
به نیا تصریح کرد: باتوجه به اینکه فولاد در بورس عرضه می شود و از قیمت گذاری معاف شده است، یک پیشنهاد بسیار خوبی که توسط گروه سایپا به وزارت صمت در همان جلسه خودروسازان در وزارتخانه مذکور عرضه شد و به تصویب هم رسید، این بود که حدود ۵۵ درصد تولیدات خودرویی هر دو خودروساز توسط شورای رقابت قیمت گذاری و ۴۵ درصد محصولات توسط هیات مدیره خودروسازان قیمت گذاری شود.
سخنگوی انجمن سازندگان قطعه تصریح کرد: این مورد مطرح و مورد توافق قرار گرفت. با محقق شدن این تصمیم، احیانا خودرو های پرمصرف بازار توسط شورای رقابت و خودروهایی که قیمت های بالاتری دارند، توسط هیات مدیره خودروسازان تعیین قیمت خواهد شد.

زیان انباشته حدود ۶۰ هزار میلیارد تومانی خودروسازان تابحال
وی اظهار نمود: یکی از موارد بسیار مهم در مشکلات صنعت قطعه سازی که وجود دارد اما در جلسه ما با این گروه خودروسازی مطرح نشد، این بود که میزان زیان دهی خودروسازان بالا رفته و هم اکنون زیان انباشته هر دو خودروساز به بالغ بر ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. برای تأمین بخشی از این زیان، قرار بوده است که از آغاز مهرماه، قیمت گذاری خودرو برای سه ماه سوم سال اعلام گردد اما باوجود اصرار یکی از دو خودروساز بزرگ، افزایش قیمت شامل مهرماه نخواهد شد و برای دو ماه آبان و آذرماه اعمال خواهد شد. زیانی که بابت این مورد نصیب سایپا خواهد شد، ۶۰۰ میلیارد تومان و برای ایران خودرو حدود ۸۰۰ میلیارد تومان خواهد بود.
به نیا خاطرنشان کرد: مهمترین موضوعی که هم اکنون همه فعالان دو صنعت خودروسازی و قطعه سازی به آن اذعان دارند، مبحث افزایش قیمت فولاد، مواد اولیه و ورودی های صنعت خودرو و همینطور بلاتکلیفی خودروسازان در قیمت گذاری خودرو و از طرفی افزایش قیمت خودرو در حاشیه بازار است. محصولی که خودروساز به مردم عرضه می کند، با دو تا سه برابر قیمت در بازار آزاد به فروش می رسد. در حقیقت سود اصلی صنعت خودرو کشور، به بخش دلالی کشور تزریق می شود و این ها برای آنکه بتوانند این سود را دائمی کرده و پابرجا باقی بمانند، در افزایش قیمت خودروسازان همچنان ایجاد موانع می کنند؛ حتی شنیده می شود که به شورای رقابت هم فشارهایی وارد کرده اند تا مانع افزایش قیمت خودروسازان شوند.




منبع:

5.0 / 5
579
1399/08/12
14:49:51
تگهای خبر: بازار , بانك , بورس , تجارت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۴ بعلاوه ۴
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش