ثبت نام ۱۱ میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند

ثبت نام ۱۱ میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند میزان سنج: طبق گفته معاون دولت الکترونیکی حدود 11 میلیون کاربر در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند ثبت نام کرده اند و از شهریورماه تا کنون از خدمات پنجره ملی خدمات دولت هوشمند استفاده می نمایند.



به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، به خدمتی هوشمند گفته می شود که آن خدمت بدون مراجعه حضوری، بصورت برخط و بدون ارسال هر گونه مدرکی قابل دریافت باشد که مورد آخر کار سختی است و نیازمند اتصال بانکهای اطلاعاتی همه دستگاه های دولتی به همدیگر است تا اطلاعات خودرا با هم به اشتراک گذارند.

دستورالعمل اجرائی اتصال دستگاه های اجرائی به "پنجره واحد خدمات هوشمند دولت" شامل اولویت ها، اصول حاکم و ضوابط ساماندهی با همکاری دبیرخانه شورای اجرائی فناوری اطلاعات و سازمان اداری و استخدامی کشور تهیه و طبق قانون برای تصویب نهایی به شورای اجرائی فناوری اطلاعات ارائه شد. بدین سبب اولویت اتصال و راه اندازی این پنجره را با دستگاه های دولتی دانسته و اعلام گردید وزارتخانه های مختلف و سازمان های ذیل این دستگاهها باید در گام نخست، پنجره واحد خودرا راه اندازی کنند.

در همین رابطه بتازگی جواد موحد - معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات - با ترسیم وضعیت آینده خدمات دولت هوشمند به تبیین ضرورت اتصال پنجره واحد خدمات دانشگاهی به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند در کشور پرداخت.

وی با اشاره به اینکه پاندمی کرونا یکی از اصلی ترین محرک های پیشرفت خدمات دولت الکترونیکی طی دو سال قبل بود، در تکمیل اظهارات خود بیان کرد: محرک های دیگری نظیر رشد تصاعدی فناوری های نوظهور، افزایش انتظارات مردم، تغییرات جمعیتی و لزوم ایجاد عدالت دسترسی به خدمات دولتی نقش به سزایی را در رشد و پیشرفت دولت الکترونیکی ایفا کرده اند. بدین جهت در نقشه راه کشورهای زیادی من جمله ژاپن و سنگاپور و کشورهای منطقه، پنجره ملی خدمات یکی از پروژه های مهم دولت ها بشمار می رود.

موحد در تشریح اجزای سازنده دولت هوشمند از تکنولوژی های جدید، فناوری های بنیادین، پردازش های ابری و فناوری های ارتباطی مانند ۵G، اینترنت اشیا و موبایل یاد کرد و اضافه کرد: بطور کلی دستگاهها در مقابل تغییر از خود مقاومت نشان می دهند، اما وجود محرک های اجتماعی مانند افزایش جمعیت، وضعیت اقتصادی، نیروی کار و برخی موارد دیگر، آنها را ملزم به پذیرش اصلاحات و بازمهندسی فرآیندها می کنند.

وی حوزه های ماموریتی دولت های هوشمند در دنیا را در پنج بخش معرفی نمود و اظهار داشت: تحویل خدمات، خط مشی گذاری و تصمیم گیری، پردازش و عملیات، تنظیم گری و اجرا، نیروی کار، حوزه های ماموریت دولت هوشمند هستند که در زمینه تحویل خدمات، بحث دولت بدون تماس یا دولت یک مطرح است. در این میان، آینده دولت هوشمند در ایران در زمینه تحویل خدمات به سمتی پیش می رود که ارائه خدمت در آینده نزدیک نباید فقط به درخواست شهروند باشد. بلکه باید باتوجه به نیاز آنها ارائه شود. در زمینه خط مشی گذاری نیز موضوع دولت پیش بینی کننده با بهره گیری از کلان داده ها و تحلیل سناریو مبتنی بر هوش مصنوعی مطرح است که طی سالهای اخیر مورد توجه وزارت ارتباطات در دولت هوشمند نیز قرار گرفته است.

طبق اعلام سازمان فناوری اطلاعات، معاون دولت الکترونیکی با اشاره به اینکه امارات متحده عربی و عربستان با بهره گیری از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند کشورشان توانسته اند در رتبه بندی جهانی EGDI رشد قابل توجهی را تجربه کنند، تشریح کرد: ما در پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، با فراهم کردن زیرساخت های مورد نیاز برای دستگاهها و ارائه خدمات الکترونیکی دستگاه های گوناگون با یک دفعه احراز هویت، تجربه کاربری متفاوتی را برای مردم به وجود آورده ایم. هم اکنون ۹۵ درصد دستگاهها به این پنجره متصل هستند و ۱۱ میلیون کاربر رجیستر شده نیز از شهریورماه تا کنون از خدمات این پنجره استفاده می نمایند.

موحد در انتهای سخنان خود اظهار داشت: باتوجه به اینکه نیاز است دانشگاه های کشور، پنجره واحد خودرا داشته باشند و سپس پنجره واحد دانشگاه ها به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند اتصال پیدا کند از وزارت علوم می خواهیم تا پیگیر تحقق این مهم بطور جدی باشد. در همین راستا، باتوجه به اینکه خاصیت کلیدی پنجره ملی خدمات دولت هوشمند، ارائه خدمات با یک دفعه احراز هویت است، دانشگاه ها توجه داشته باشند که ضمن پرهیز از گرفتن اطلاعات اضافی از دانشجو و یا استاد، موضوع انجام یک دفعه احراز هویت و ورود یکپارچه را رعایت نمایند و هر چه سریع تر به پنجره ملی خدمات دولت هوشمند متصل شوند.

چندی پیش هم عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- از اتصال حدود ۹۳ درصد دستگاهها به این پنجره آگاهی داده بود که حدود ۳۰۰۰ خدمات هم از این طریق به مردم ارائه می شود و اتفاق بزرگی است.





منبع:

5.0 / 5
300
1401/12/15
12:57:43
تگهای خبر: بانك , تكنولوژی , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۱ بعلاوه ۵
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش