همكاری سازمان زمین شناسی با پژوهشگران دانشگاهی برای یافتن معادن با عیار بالاتر

همكاری سازمان زمین شناسی با پژوهشگران دانشگاهی برای یافتن معادن با عیار بالاتر به گزارش میزان سنج مدیر كل بخش ژئومتیكس سازمان زمین شناسی و اكتشافات معدنی، با اشاره به اینكه معادن كشور بعد از سال ها بهره برداری به سمت كم عیار شدن پیش رفته اند، اظهار داشت: به منظور یافتن معادن با عیار بالاتر و بزرگتر چاره ای جز بهره برداری از فناوری های به روز دنیا مانند استفاده از پهپادها در ژئوفیزیك هوایی نداریم كه در این راستا با دانشگاه شریف همكاری هایی را آغاز كردیم.

به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا مهندس سیدعلی اسماعیلی امروز در مراسم امضای تفاهم نامه میان سازمان زمین شناسی و دانشگاه صنعتی شریف، این سازمان را به سبب دارا بودن ۱۶۸ دكتری تخصصی یكی از تخصصی ترین نهادهای كشور توصیف كرد و اضافه كرد: این سازمان در امتداد منویات مقام معظم رهبری كه فرمودند "معدن می تواند جایگزین نفت شود"، همواره با تولید اطلاعات پایه و كلیدی یاری گر بخش معدنی و صنعتی كشور بوده است، به شكلی كه به جرات می توان گفت معدنی در كشور فعال نیست مگر آنكه از اطلاعات تولید شده این سازمان برای اكتشاف آن استفاده نماید.
وی با اشاره به اینكه هیچ سازه و تاسیسات ملی را نمی توان یافت كه جهت حفظ و جانمایی آن در مقابل بلایای طبیعی بی نیاز از دانش متخصصان این سازمان باشد، اظهار نمود: برای تولید چنین داده های باارزش و كاربردی ای به ابزارها و فناوری های به روز و به كارگیری ادوات سنجش، تجهیزات آزمایشگاهی و تجهیزات اندازه گیری نیاز است كه در این سازمان همگام با آخرین فناوری های روز دنیا گردآوری شده اند.
اسماعیلی با اشاره به فعالیت ۶۰ ساله سازمان زمین شناسی در حوزه برداشت های هوایی ژئو فیزیك، اشاره كرد: بعد از قرن ها برداشت از معادن هم اكنون معادن به سمت كم عیار شدن پیش رفته اند و برای دستیابی به معادن جدید با عیار بالا و شاید معادن بزرگ چاره ای جز اكتشاف در اعماق زمین نداریم.
مدیر كل بخش ژئومتیكس سازمان زمین شناسی روش ژئو فیزیك هوایی را یكی از بهترین و دقیق ترین و سریعترین روش های داده برداری با اهداف و كاربردهای گوناگون در علوم زمین همچون اكتشافات مواد معدنی پنهان به حساب می آید.
اسماعیلی با تاكید بر اینكه بعضی از معادن هیچ گونه برون زدی ندارند و با مطالعات سطحی قابل شناسایی نیستند، اظهار نمود: ۱۸ سال قبل برداشت های ژئوفیزیك هوایی را با همكاری یك شركت كانادایی آغاز كردیم و ۱۵ سال است كه این سازمان بدون حضور كارشناسان خارجی و با اتكا به تجارب متخصصان داخلی عملیات برداشت، پردازش و تفسیر را انجام می دهد.
وی افزود: بر این اساس بر آن شدیم بار دیگر خودرا به روز رسانی كرده و از ادوات و تغییرات به روز برای كاهش هزینه ها، سرعت بخشیدن به عملیات و بالا بردن دقت داده ها استفاده نمائیم.
اسماعیلی افزود: در این راستا سازمان زمین شناسی با پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف كه پیشرو در زمینه ساخت انواع پهپادها است، وارد مذاكره شدیم و بعد از بازدید از توانمندی های این دانشگاه عزم خودرا در هدفمند كردن مطالعات و كاربردی شدن پهپادها در حوزه های ژئوفیزیك جزم كردیم.
وی امضای تفاهم نامه امروز را در این زمینه دانست.

منبع:

5.0 / 5