صادرات پسته كاهش پیدا كرد

صادرات پسته كاهش پیدا كرد به گزارش میزان سنج آمارهای رسمی گویای آن می باشد كه در سال ۲۰۱۶ میلادی از نظر ارزش صادرات، پسته آمریكا صادراتی به مراتب بیشتر از ایران داشته است.


به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، در سال ۲۰۱۶ میلادی آمریكا بعنوان بزرگترین صادركننده پسته دنیا شناخته شده و بعد از آن ایران در رتبه دوم قرار می گیرد بدین ترتیب آمریكا با صادراتی به ارزش یك میلیارد و ۷۸ میلیون دلار در مجموع ۳۹ درصد از صادرات پسته دنیا را به خود مختص كرده است. این در شرایطی است كه صادرات ما از نظر ارزش رتبه دوم را به خود اختصاص می دهد.
ایران در سال ۲۰۱۶ میلادی ۶۶۹ میلیون دلار صادرات پسته داشته و در مجموع ۲۴ درصد از صادرات جهانی این بخش را به خود مختص كرده است. این آمارها در حالی است كه در سال ۲۰۱۵ میلادی ارزش صادرات پسته ایران معادل ۸۹۰ میلیون دلار و محصول آمریكا ارزشی حدود ۷۵۵ میلیون دلار بوده و به ترتیب سهم ایران و آمریكا از بازارهای جهانی این بخش ۳۵ و ۳۰ درصد بوده است.
اما هنگ كنگ با صادرات ۳۹۳ میلیون دلاری و در اختیار داشتن ۱۴ درصد بازار جهانی رتبه سوم جدول صادرات پسته را به خود اختصاص داده و بعد از آن آلمان با صادراتی معادل ۱۷۸ میلیون دلار (هفت درصد) كل صادرات، هلند با ۱۱۴ میلیون دلار (چهار درصد سهم صادراتی) و بلژیك با ۸۲ میلیون دلار صادرات و اختصاص دادن سه درصد از بازارهای صادرات پسته به خود دیگر كشورهای عمده صادركننده پسته به شمار می روند. همینطور در سال ۲۰۱۶ میلادی در مجموع دو میلیارد و ۷۷۷ میلیون دلار پسته صادر گردیده است.
هنگ كنگ با اختصاص دادن ۲۸ درصد بازار واردات به خود، ویتنام با ۱۲ درصد، آلمان ۱۰ درصد، ایتالیا پنج درصد، چین ۴. ۵ درصد و هند ۳. ۷ درصد كل بازارهای وارداتی این محصول بزرگترین بازارهای صادركنندگان این كالا به شمار می روند.
در سال ۱۳۹۵ هنگ كنگ بزرگترین بازار پسته ایرانی بوده و ۱۹ درصد از صادرات پسته به مقصد این كشور، ۱۳ درصد به مقصد ویتنام، ۱۰ درصد امارات متحده، ۹ درصد آلمان و هفت درصد هند صورت گرفته و همین چند كشور به تنهایی ۵۹ درصد از صادرات پسته ایران را به خود اختصاص داده اند. همینطور از كشورهای اسپانیا، افغانستان، كویت، اردن، تایوان، یونان، روسیه، كانادا و قطر بعنوان بازارهای بالقوه صادرات پسته یاد می گردد.
البته با تمام این اوصاف در صنعت خشكبار ایران نقاط قوت متعددی وجود دارد همچون آنكه كیفیت پسته ایرانی از نظر طعم و مزه بهتر از سایر نمونه ها بوده و تنوع بیشتری در این محصول وجود دارد. همینطور پسته ایرانی قابل برشته شدن در دماهای بالاتری است و می توان بدون تغییر رنگ و طعم آن را در دمای بالاتری برشته كرد. درصد مغز پسته ایرانی هم نسبت به پوست آن بیشتر از سایر انواع پسته به حساب می آید و برپایه مجموع این شرایط ذائقه كشورها به سمت تولید ایران در این بخش بیشتر است.
در صنعت خشكبار ایران نقاط ضعفی هم وجود دارد كه همچون آنها می توان به عدم توانایی مالی صادركنندگان به علت گران بودن قیمت محصول و عدم دسترسی به امكانات مالی با بهره پایین، عدم عقد قراردادهایی با حجم بالا و مدت زمانی طولانی، عدم تبلیغات و بازاریابی، عدم حمایت لازم در مورد بهره مندی از یارانه حمل ونقل، ضعف سیستم حمل و نقل، نوسانات نرخ ارز، نبودن بانك یا موسسه مالی و اعتباری برای تسهیلات ارزی با بهره قابل قبول و همینطور بالابودن تعرفه صادرات پسته فرآوری شده در گمركات خارجی كشور اشاره نمود.
طبق آمارهای عرضه شده هم اكنون سطح كشت پسته در ایران بیش از ۳۶۰ هزار هكتار می گردد كه در این میان استان كرمان با در اختیار داشتن ۲۷۰ هزار هكتار باغ بارور ۷۷ درصد محصول كشور را تولید كرده و بعنوان مهم ترین منطقه پسته كاری ایران و دنیا به حساب می آید، اما با این وجود از سال ۲۰۱۱ با عنایت به رقابت های خارجی، ایران رتبه اول تولید در این بخش را از دست داده و در جایگاه دوم تولید پسته قرار گرفته است.


 

5.0 / 5
4579
1396/11/05
14:36:51
تگهای خبر: بازار , تولید , دلار , صادرات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۹ بعلاوه ۱
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش