جایگاه یابی موثر حلقه مفقود برندسازی كالای ایرانی

جایگاه یابی موثر حلقه مفقود برندسازی كالای ایرانی عضوانجمن علمی استاندارد ایران كم توجهی برندهای ایرانی به ˮجایگاه یابی موثر برندهاˮ و عدم بهره مندی از استانداردهای این حوزه را عامل سلب شدن توان رقابتی از آنها دانست و اظهار داشت: این مساله به ظهور و گسترش برندهای غیر ایرانی در كشور كمك می نماید، بگونه ای كه هر روزه شاهد رشد و نمو برندهای خارجی و تمایل مصرف كنندگان به استفاده از آنها هستیم.


میثم توکلی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه برندهای ملی در صورتی می توانند به بقای بلندمدت خود در رقابت فشرده و پرهیاهوی تجارت امروزی امیدوار باشند که جایگاه یابی برند را در اولویت و بعنوان استانداردی بر هسته فعالیتهای خود قرار دهند، درباره جایگاه یابی موثر و نیاز کالاهای ایرانی به آن، اظهار داشت: فرایند جایگاه یابی یکی از مفاهیم بنیادین و مدرن مدیریت برند و به مفهوم خلق جایگاهی شفاف از برند در ذهن مخاطبان هدف است. به عبارتی ساده تر یعنی مخاطبان هدف، برند را درچه جایگاهی از ذهنشان تثبیت کرده اند، جایگاه امنیت، جایگاه لوکس بودن، جایگاه ارزان قیمت یا دیگر جایگاه ها.
وی افزود: امروزه با عنایت به بزرگراه های ذهن و هیاهوی دنیای تبلیغات، ذهن انسان گرفتار راهبندان شده است و برندهایی موفق هستند که بتوانند برای تسخیر ذهن مخاطب تلاش کنند. یکی از راهکارهای نفوذ برندها در ذهن مخاطبان پیدا کردن جایگاه خالی در بازار و سپس ورود بعنوان " اولین" در آن صنعت است، چونکه همواره نخستین بودن نقش بسزایی در خلق جایگاه ذهنی موثر در مخاطبان بوجود می آورد. از سوی دیگر جایگاهیابی زمانی موثر عمل خواهد نمود که متمرکز بوده و روی چند مولفه تاکید نکند.
توکلی در ادامه درباره علل عدم موفقیت برنامه های بازاریابی یکپارچه برند با وجود تبلیغات گسترده آن خاطرنشان کرد: تبلیغات گسترده و برندآگاهی بدون خلق جایگاه موثری از برند فقط به افزایش و توسعه بازار در کوتاه مدت کمک می نماید و در دراز مدت نتایج خوبی به همراه نخواهد داشت، ازاین رو برندهای ملی باید برندینگ و جایگاهیابی را بعنوان برنامه ای با رویکرد دراز مدت در نظر بگیرند و از آن مراقبت کنند. بعنوان نمونه، نام های تجاری زیادی در کشور داشتیم که روزگارانی بسیار آشنا بوده اند ولی پس از تعطیلی آنها هم اکنون دیگر نام و نشانی در خاطر ما نیست. اما اگر برندینگ و جایگاه یابی به صورت موثر واقع و خلق شود حتی بعد از نابودی برندها، همچنان شاهد حضور و جایگاه آنها در ذهن مخاطبان هستیم.
همینطور به قول این عضوانجمن علمی استاندارد ایران نبود برنامه های بازاریابی منسجم و عدم یکپارچگی واحدهای داخلی شرکت ها در تدوین برنامه های بازاریایی، وضعیت را بگونه ای کرده که گاها شاهد آن هستیم که حتی مدیر فروش و مدیر تبلیغات برنامه جداگانه و اهداف مجزایی دارند و همین مساله سبب شده تصویر برند از جایگاه واقعی خودش گرفتار چندگانگی شود و جایگاه واحدی به اذهان مخاطبان برند نرسد، چونکه جایگاه یابی اساس ارتباطات بازاریابی را ایجاد کرده و کلیه فعالیتهای بازاریابی هم باید منعکس کننده جایگاه واحد برند باشد.
توکلی در ادامه درباره اهمیت برندسازی در جهت تقویت صادرات غیرنفتی و عدم خروج ارز از کشور، اظهار نمود: در حالیکه ایران یکی از تولید کنندگان کالاهای باکیفیت و مرغوب در دنیا است، اما به علت ضعف و کم توجهی به هویت سازی و جایگاه یابی موثر برندهای ایرانی کماکان شاهد آن هستیم که برندهای خارجی در رقابت، گوی سبقت را از ما ربوده و سبب خروج ارز و از دست رفتن فرصت های شغلی بسیاری در داخل شده اند، اما باتوجه به پتانسیل های موجود در کشور و با حمایت های دولت در این راستا میتوان بیشتر از پیش به تحقق سیاست اقتصاد مقاومتی و رشد صادرات غیرنفتی در کشور کمک کرد.
وی ادامه داد: باآنکه در کشور ما هنوز شاهد آن هستیم که بیشتر به حاشیه های برندینگ توجه میشود تا به ماهیت و استانداردهای آن، اما باید بپذیریم که برند تولید ثروت می کند و قسمت مهمی از دارایی های شرکت را شامل میشود. با عنایت به فرصت های پیش رو در جهت تقویت اقتصاد درونی، شایسته است که با جایگاه یابی موثر و حمایت های دولت، بتوان نرخ ورود برندهای خارجی به کشور را کم کرد و فرصتهای شغلی از دست رفته را باردیگر احیا کرد.



5.0 / 5
1664
1399/06/02
14:47:18
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تجارت , توسعه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۹ بعلاوه ۴
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش