میزان سنج گزارش می دهد؛

سه سناریو برای مشكل آلایندگی موتورسیكلت ها

سه سناریو برای مشكل آلایندگی موتورسیكلت ها وضعیت موتورسیكلت ها در تهران به یك داستان دنباله داری تبدیل گشته كه هیچ پایانی نمی توان برای آن متصور شد، حدود سه میلیون موتور سیكلتی كه عموما زیر بار هیچ محدودیت، ممنوعیت و نظارتی نمی روند و آلایندگی زیادی نیز به هوای تهران تزریق می كنند.


به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، کارشناسان معتقدند که سهم بالای موتورسیکلت ها در تولید آلایندگی هوای تهران، می طلبد که فکری اساسی برای این حدود سه میلیون وسیله آلاینده که عموما کاربراتوری هستند، شود؛ اما حدودا تمامی برنامه هایی که در امتداد ارتقا وضعیت این وسیله نقلیه که وسیله کسب تعداد زیادی از افراد نیز هست، یا به شکست برخورده یا در محاق مانده است.
کارشناسان معتقدند که طبق گزارش ها حدود ۳.۵ میلیون دستگاه موتورسیکلت در شهر تهران تردد دارند و حدود ۹۵ درصد موتورسیکلت های پایتخت از نوع کاربراتوری است، این در حالی است مطالعات نشان می دهد یک موتورسیکلت کاربراتوری حداقل معادل پنج خودرو با استاندارد یورو ۲ آلایندگی تولید می کند و به عبارتی دیگر بر طبق اطلاعات سیاهه انتشار شهر تهران سهم موتورسیکلت ها در تولید آلایندگی گازی در حدود ۲۱ درصد و در تولید ذرات معلق ۱۰ درصد است.
این حجم آلایندگی موتورسیکلت ها در حالی است که طی سالیان اخیر شهرداری تهران بعنوان یکی از متولیان حل آلودگی هوای پایتخت، پیشنهادات و راهکارهای مختلفی را امتحان کرده است که بعضی از آنها در حد ایده و کارهای مقدماتی ماند و بعضی از راهکارها نیز در پیچ نوسانات قیمتی و ارز، زمین گیر شده است؛ با این حال مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران معتقد است که می توان با عزمی راسخ و اراده ای قوی نسخه موتورسیکلت های کاربراتوری را در یک بازه زمانی مشخص پیچید.

تعمیر بجای تعویض یا نوسازی
مهدی همتی مقدم درگفت وگو با ایسنا، در مورد برنامه های بهبود وضعیت موتورسیکلت های پایتخت با اعلان اینکه شهرداری تهران سه سناریوی تبدیل، نوسازی و توسعه استفاده از موتور برقی را برای حل مشکل موتورسیکلت های کاربراتوری در پیش گرفته بود، توضیح می دهد: در ابتدا "طرح تبدیل" در دستور کار قرار گرفت، به شکلی که بر طبق این طرح موتورهای کاربراتوری در اختیار واحدهای موتورسازی قرار گرفته و آنها با قیمتی اندک در حدود ۲ میلیون تومان، این موتورهای کاربراتوری را با تعمیر موتور به انژکتوری تبدیل می کردند و حتی چند ده دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری برای اجرای این مهم در اختیار تولید کنندگان و واحد تعمیر قرار گرفت، اما در عمل اتفاق دیگری رخ داد.
وی می افزاید: نبود سند مالکیت، مشخص نبودن مالک قطعی، مشکلات لجستیکی و عملیاتی و بروز مشکلات در راه تبدیل موتورهای کاربراتوری به انژکتوری سبب شد که این راهکار از دستور کار بیرون رود و بنا بر این به سراغ طرح "نوسازی" رفتیم که بر طبق آن مقرر شد به مالکان موتورسیکلت های کاربراتوری وام بدهیم تا بعد از اسقاط موتورشان، یک موتورسیکلت انژکتوری که آلایندگی بسیار کمتری دارد خریداری کنند، البته این مهم با آنکه در ابتدا همه امورات آن به سرعت و خوبی طی شد، اما در دست انداز گرانی ها افتاد.

نوسازی موتورهای کاربراتوری در دست انداز افزایش قیمت

لزوم نوسازی ۴۰ هزار موتور ۳۰ میلیونی

ورود سازمان برنامه و صندوق کارآفرینی امید برای نوسازی
همتی مقدم در تشریح راهکار دوم شهرداری تهران برای حل معضل موتورسیکلت های کابراتوری به موضوع" نوسازی" اشاره می کند و می گوید: در طرح نوسازی موتور و جایگزینی کاربراتوری به انژکتوری در فاز اول طرح را با نوسازی ۴۰ هزار موتور در نظرگرفتیم و حتی برای حل بزرگترین مشکل که همان تامین منابع مالی بود به سراغ تامین پول از محل تبصره ۱۸ رفته و دراین زمینه موفق بودیم و در ادامه طی رایزنی با صندوق کارآفرینی امید به توافق رسیدیم که بابت نوسازی هر موتورسیکلت کاربراتوری مبلغ ۸.۵ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه به مالک پرداخت گردد.
وی ادامه می دهد: حتی با تولید کنندگان و فروشندگان توافق کردیم که مابقی پول خرید موتورسیکلت انژکتوری را به صورت اقساط از مالک دریافت نمایند و از آنجایی که سال قبل قیمت یک موتورسیکلت انژکتوری حدود ۱۲ میلیون تومان بود این فرمول برای مالک موتور بسیار وسوسه انگیز بود و می توانست با حداقل قیمت موتور آلاینده خودرا نوسازی کند.
وی می افزاید: قیمت یک موتور سیکلت انژکتوری ۱۲ میلیون تومان بود که با رایزنی های انجام شده مالک ۸.۵ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه برای نوسازی دریافت می کرد که به محض دریافت گواهی اسقاطی این پول به حساب مالک واریز می شد و الباقی پول نیز که حدود ۳ الی ۴ میلیون تومان می شد نیز به صورت اقساطی پرداخت می شد و این شیوه برای تحویل موتورهای نو انژکتوری بسیار عالی و جذاب بود.
همتی مقدم با اعلان اینکه برای اجرای نوسازی ۴۰ هزار موتور کاربراتوری به ۳۴۰ میلیارد تومان منابع مالی احتیاج است که بر طبق برنامه ریزی ها مقرر شد، ۱۱۳ میلیاردتومان از محل تبصره ۱۸ از طرف سازمان برنامه و بودجه و ۲۲۷ میلیارد تومان نیز از محل صندوق کارآفرینی امید تامین گردد، می گوید: با این دو روش در مرحله اول ۲۶.۵ میلیاردتومان از محل تبصره ۱۸ و ۵۲ میلیارد تومان نیز از طرف صندوق کارآفرینی تامین شد، اما این تامین منابع مالی در حالی محقق شد که ما شاهد افزایش نرخ ارز و قیمت ها در بازار بودیم، بگونه ای که موتور سیکلت ۱۲ میلیونی یک دفعه به حدود ۲۵تا ۳۰ میلیون تومان رسید.
وی می افزاید: این افزایش قیمت به همه بخش ها تسری یافت، به شکلی که تا سال قبل قیمت برگه اسقاط یک موتور کاربراتوری ۳۵۰ هزار تومان بود و خود موتور فرسوده یک میلیون تومان ارزش داشت، ولی حالا همان موتورسیکلت اسقاطی ۵ الی ۶ میلیون خرید و فروش می شود و بنا بر این فرمول های نوسازی بهم ریخت و دیگر برای مالک به صرفه نبود که با یک وام ۸.۵ میلیون تومانی یک موتور اقساطی ۳۰ میلیونی بخرد و بنا بر این روز به روز انگیزه نوسازی از طرف مالکان کاسته شد.

دو شرط برای حل مشکل نوسازی موتورهای کاربراتوری

سناریوی موتوربرقی در پیچ گرانی ها

اجرای طرح "سواپ" میانبر موتورهای برقی
همتی مقدم ادامه می دهد: با این وجود برای حل این مشکل دو راهکار را در نظر گرفتیم، به شکلی که از مسئولان مربوطه درخواست کردیم که شرط گواهی اسقاط را ملغی کنند، اما در شهرداری تهران می توانیم موتورها را بوسیله کنترل کارت سوخت کنترل نماییم تا مبادا در پیک های موتوری که تردد و پیمایش زیاد دارند و سبب افزایش آلایندگی می شوند، فعالیت کنند و همین طور تقاضا کردیم سقف تسهیلات از ۸.۵ میلیون تومان به حدود ۲۰ میلیون تومان برسد تا انگیزه مالک برای نوسازی افزایش یابد و مشکل موتورهای کاربراتوری با جایگزینی موتور انژکتوری حل شود که در حال رایزنی هستیم.
مشاور اقتصادی و سرمایه گذاری معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلان اینکه همزمان با این طرح، موضوع استفاده از موتورهای برقی را نیز در دستور کار قرار دادیم، می افزاید: سال قبل تفاهم نامه ۴ جانبه ای میان شهرداری تهران، شرکت پست، معاونت علمی ریاست جمهوری و یک شرکت دانش بنیان درمورد تولید و استفاده از موتورهای برقی منعقد شد که بر طبق آن شهرداری تهران به شرکت دانش بنیان با نظارت معاونت علمی ریاست جمهوری سفارش ساخت موتورهای برقی را می داد تا در شرکت پست که موتورهایش پیمایش زیادی دارند استفاده گردد و حتی شرکت پست تضمین بازپرداخت وام را نیز تقبل کرده بود که در فاز اول مقرر شد ۳۰۰۰ دستگاه موتوربرقی ساخته شود.
بگفته وی، از آنجایی که باید عملکرد این موتورهای ساخت داخل توسط کارشناسان سنجیده می شد، مقرر شد که در مرحله اول تنها ۵۰ دستگاه موتور برقی ساخته شود تا ضمن شناسایی نقاط قوت و ضعف، در مورد چشم انداز تولید بیشتر بررسی شود.
وی با تاکید بر اینکه قرار بود این موتورهای برقی در ناوگان پست بکار گرفته شوند که معمولا روزانه۵۰ کیلومتر و تردد موتورهای ناوگان پیک حدود ۱۲۰ کیلومتر تردد داشتند، اطهار می کند: حجم تردد موتورهای پست بالا است بنا بر این لازم بود این موتورهای برقی از نظر شتاب، سرعت، کنترل، تردد در سراشیبی و... مورد تست قرار گیرد، اما پس از مدتی تولید کننده مورد توافق، اعلام نمود که نمی تواند این موتورها را تولید نماید و مجبور شدیم وارد مذاکره با سایر شرکت های تولیدی شویم.
همتی مقدم با تاکید بر اینکه موتور برقی ایرانی که سال قبل ۱۸ میلیون تومان قیمت داشت حالا به حداقل ۳۶ میلیون تومان رسیده، می افزاید: مسئله اصلی گرانی موتورهای برقی، باطری آنست که برای حل این مشکل طرحی تحت عنوان "سواپ" را در دستور کار قرار دادیم، به شکلی که بر طبق این طرح، ایستگاه های مختلف شارژ باطری را در سطح شهر به مانند پمپ های بنزین تعبیه می نماییم تا دسترسی مردم به محل های شارژ بیشتر باشد.
همتی ادامه می دهد: از آنجایی که شارژ باطری یک موتور ۵۰ دقیقه تا ۶ ساعت به طول می انجامد، در این طرح در نظر داریم، باطری های شارژ شده را در اختیار مالکان موتور های برقی قرار دهیم بگونه ای که راکب موتور در صورت تمام شدن باطری موتورش با مراجعه به مراکر شارژ، بجای شارژ باطری، یک باطری شارژ شده را برمی دارد و استفاده می نماید که در حال بررسی مباحث حقوقی و جذابیت های مالی برای سرمایه گذاران هستیم.
وی با تاکید بر اینکه تمامی برنامه ها برای حل مشکل موتورسیکلت های کاربراتوری در یک افق و بازه ۴ ساله تعیین شده، تاکید می کند: برای حل مشکل بزرگی به نام موتورهای کاربراتوری در تهران نیازمند همراهی و مشارکت همه دستگاه های دخیل در امر کاهش آلودگی هوا هستیم و می بینید که شهرداری تهران قدم های موثری برای حل این مشکل برداشته اما تنها نمی تواند، ادامه مسیر دهد.



5.0 / 5
1399
1399/09/08
13:18:45
تگهای خبر: استاندارد , بازار , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۹ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش