كسب و كارتان را از دام بحران كرونا نجات دهید
البرز تعطیلی های اخیر، بازار خیلی ها را كساد كرده است و احیانا این روند تا چند هفته ادامه داشته باشد. كسب و كارهایی كه در گروه مشاغل غیرضروری طبقه بندی می شوند و تعطیلی آنها الزامی است، بیشتر از بقیه در این دوران لطمه خوردند. باآنكه محدودیت های بوجود آمده وضیعت انتشار كرونا در كشور را بهبود بخشیده اما صدمه بزرگی به بنگاه های اقتصادی كوچك و بزرگ وارد شده است كه نادیده گرفتن آنها ممكن نیست.
اتفاقی که به قول کارشناسان حوزه کسب و کار و اقتصاد امکان دارد در ایام بعد از قرنطینه نیز، تأثیر منفی روی بازار داشته باشد. حالا کسب و کارهای کوچکی که رو به نابودی می روند، حیران و سرگردان منتظرند تا بلکه شرایط بهتر شود و اوضاع به حالت اول برگردد.
به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، اما آنچه تحلیل ها نشان داده است خبر از این دارد که به این زودی ها سایه کرونا از سر بازارها کم نخواهد شد و حتی اگر همین حالا هم این ویروس از دنیا برچیده شود، اثرات آن بر حوزه اقتصاد و اجتماع کشورها تا مدت ها باقی خواهد ماند. حالا سوال اصلی این است که تکلیف چیست و کسب و کارهای کوچک که بیشترین صدمه را از وضعیت فعلی می بینند باید چگونه عمل کنند تا حیات اقتصادی خویش را حفظ کنند. در ادامه کارشناسان حوزه اقتصاد و کسب و کار به این سؤال پاسخ می دهند.
قدم اول؛ شناسایی راه فرار از شکست در دوره بحران ها
مهدی طاهری کارشناس حوزه کسب و کار ضمن اشاره به صدمه پذیری بالای مشاغل کوچک در دوره بروز بحران می گوید: در طراحی اصولی مدل کامل یک کسب و کار، باید احتمال وقوع یک بحران را در نظر گرفت و شرایط را به نسبت اوضاع مدنظر پیش بینی نمود تا در نتیجه راه های فرار از مخمصه معلوم شود. البته هیچ کس حدس نمی زد که چنین اتفاقی در دنیا رخ بدهد اما در مرحله مدل سازی، بحران شرایطی خارج از حالت عادی فرض می شود که در خلال آن امکان ادامه کار بر طبق روند قبلی وجود ندارد.
وی ادامه می دهد: بیان عامیانه تر مفهوم پیشبینی وقوع بحران این است که به صورت مثال، کسی که قنادی دارد، در دوره ثبات کاری پیش خود بسنجد که اگر روزی نتوانست مغازه اش را باز کند، چه خواهد کرد؟ اگر روزی در اثر زلزله یا حوادثی شبیه به آن، بازار فروش شیرینی برای مدتی کساد شد، وضعیت را چطور مدیریت خواهد کرد؟ اجبار وجود همین نوع پیشبینی ها بود که منجر به شکل گیری بیمه ها و صندوق های جبران خسارات شد. این نوع پیشبینی ها چندان هم دوراندیشانه نیستند، احتیاج به تخصص ندارند و همین که یک نفر احتمالات جزئی را در نظر داشته باشد، می تواند در دوره بحران مسیر نجات کسب و کارش را پیدا کند.
راهکار برنده؛ ورود به دنیای کسب و کارهای دیجیتال
طاهری با بیان اینکه فضای کسب و کار در دنیا، بعد از ورود به حوزه دیجیتال و فضای مجازی وارد دوره و عرصه جدید و نوینی شده است، می گوید: از اوایل سال ۱۹۹۵ با گسترش اینترنت، تجارت الکترونیک هم در اروپا و آمریکا شکل گرفت. این روند اواسط دهه ۸۰ شمسی به ایران رسید و تنها در خلال یک دوره کوتاه ۱۰ ساله، بازارهای وسیع اینترنتی و کسب و کارهای مجازی در کشور، رونق گرفتند. این مورد نشان دهنده اهمیت این فضا و بازار برای کسب سود و داشتن یک تجارت موفق است.
این فعال حوزه کسب و کارهای دیجیتال، اپیدمی کرونا را یک نقطه عطف برای بازارهای اینترنتی خوانده و می افزاید: افزایش ۲۲۹ درصدی تراکنش های اینترنتی، این نوید را می دهند که حالا، بازارهای دیجیتال بزرگترین بنگاه اقتصادی خرد در جهان هستند. امروز حضور کسب و کارها در فضای مجازی یک امتیاز مضاعف نیست بلکه ضرورتی غیرقابل انکار است و اگر کسی نتواند در این فضا حضور مستمر و صحیح داشته باشد، از حرکت قطار اقتصادی عصر حاضر، عقب خواهند ماند.
فعالیت در فضای دیجیتال احتیاج به شناخت صحیح دارد
طاهری با تکیه بر این که باید تهدیدات پیرامون فضای مجازی و دنیای اینترنتی را پیش ازآغاز کار بررسی کرد و اصول صحیح فعالیت در این بخش را آموخت، می گوید: این فضا جدید است، متفاوت می باشد و پیچ و خم های خودش را دارد. امکان شروع فعالیت برای همه وجود دارد اما احیانا کسانی موفق می شوند که شناخت صحیحی از این مجموعه وسیع داشته باشند. فرقی هم نمی کند در چه زمینه ای و در چه پلتفرمی فعال می باشند. مهم ترین نکته این است که کارآفرینان باید زمین بازی خویش را بشناسند.
وی رسانه را مناسب ترین بستر برای عرضه محصول یا خدمات می داند و تصریح می کند: فرق ندارد که شما فروشنده یک کالا هستید، خدماتی خاص عرضه می دهید یا به دنبال آموزش هستید. رسانه این قدرت را دارد که شما را به بهترین شکل به مردم معرفی نماید و جامعه هدف تان را به سمت شما بیاورد. شما در فضایی مثل اینستاگرام، هیچ محدودیتی در تعداد مشتری هایتان ندارید و تمام ایران بازار شماست پس مهم می باشد که اصولی عمل کرده باشید تا بتوانید کسب و کارتان را به موفقیت برسانید. برای هیچ کاری دیر نیست و بهتر است که از همین امروز به میدان بیایید. با یک جستجوی ساده شروع کنید، رقبا را ببینید، فعالیت هایشان را بسنجید و نکات مثبت و منفی را یادداشت کنید. روی کاغذ طرح اولیه کسب و کارتان را بنویسید و هزینه های پیش رو را برآورد کنید، باردیگر جست وجو کنید و این چرخه را تا چندبار ادامه دهید. وقتی به ضوابط و شرایط کار مسلط شدید، آغاز کنید.
لزوم پیشبینی زنجیره تأمین تا ارسال
مرتضی مختاری، کارشناس اقتصاد و امور مالی درباره مسیر پیش روی کسب و کارهای کوچک، می گوید: فضای مجازی چه خوب و چه بد، بهترین راه نجات کسب و کارهای کوچکی است که بدون پشتوانه اند. برخلاف شرکت ها و برندهای بزرگ که استراتژی های مختلفی برای بحران در نظر می گیرند. جامعه آماری بالا، تجمع مشتری، امکان شناسایی جامعه هدف، تبلیغات موثر، آسان و ایجاد آشنایی، بستر مجانی فروش، امکان عرضه حداکثری اطلاعات و... همچون خصوصیت های بازار مجازی اند که به کسب و کارها کمک می نماید بتوانند حیات اقتصادی خویش را حفظ کنند.
مختاری با تکیه بر این که پیشبینی بازار و بررسی شرایط دخیل در امور، قبل از آغاز هر شغلی ضرروی است، ادامه می دهد: برای داشتن کسب و کاری تضمین شده، پرسود و مطمئن در فضای مجازی باید زنجیره تأمین تا ارسال را پیشبینی کنید و برای هرکدام برنامه ریزی داشته باشید. محل تأمین کالای اولیه، نوع کارکرد و ارتباط با مشتری، بسته بندی، ارسال کالا، خدمات بعد از فروش و مدیریت درآمد حاصل از این کار، همچون نکاتی هستند که سنجیدن آنها لزوم دارد و در صورتیکه بدون در نظر گرفتن این موارد، بی گدار به آب بزنید، ریسک شکست را چندبرابر خواهید کرد.
بازار ملتهب؛ دست آورد پنهان کرونا
این کارشناس اقتصاد درباره تأثیر کرونا روی بازارهای خرد و کوچک، می گوید: یک سال است که کرونا نظام عرضه و تقاضا را در بعضی از محصولات برهم زده است. احتیاج به برخی محصولات و خدمات چندین برابر شده است و در مقابل تعداد زیادی کالا و خدمات از سبد خرید مردم حذف شده اند. هرچند بیشتر از یک سال از این بحران می گذرد، بازار در بعضی حوزه ها همچنان ملتهب است و فعالان آن منتظر روشن شدن وضعیت هستند. از طرفی بالا رفتن همزمان نرخ تورم و بیکاری در جامعه، به التهاب بیشتر بازار دامن زده است. روشن است که مثل گذشته و شرایط عادی، از سوی مردم و طبقه متوسط، پول به بازار تزریق نمی گردد در نتیجه بازار به اصطلاح راکد می ماند.
وی در پایان تصریح می کند: در شرایط پیش آمده که تمام دنیا درگیر این چالش است، تغییر مسیر بازار به سمت فضای مجازی و بنگاه های اقتصادی اینترنتی، عقلانی به نظر می آید. شرایط و ضوابط بازار حتی در صورت حل بحران کرونا هم مثل سابق نخواهد شد و رویکرد خیلی از فعالان اقتصادی تغییر کرده است بنابراین صاحبان کسب و کارهای خرد و کوچک نیز، بهتر است دراین باره فکر کنند و تصمیم صحیح بگیرند. البته در نظر داشته باشید، فعالیت اینترنتی تنها را نیست و از روش های دیگری هم می توان بهره جست.
منبع: میزان سنج
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب