رئیس اتحادیه كشوری فروشگاه های زنجیره ای:

پروسه تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای شفاف و قابل نظارت است

پروسه تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای شفاف و قابل نظارت است میزان سنج: فروشگاه های زنجیره ای به سبب حجم بالای سفارش کالا و خرید در مقیاس بالا، تخفیفات بیشتری از تولیدکنندگان می گیرند که می توانند  در زمان فروش این کالاها تخفیفات بیشتری به مشتریان خود بدهند.



به گزارش میزان سنج به نقل از مهر، واقعی بودن تخفیف های ارائه شده در فروشگاه های زنجیره ای و نیز دوکیفیتی یا به تعبیر دیگر دو درجه بودن برخی کالاهای عرضه شده در این فروشگاه ها همچون انتقاداتی است که مخالفین به این فروشگاه ها وارد می کنند. در این راستا تماس با اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای کشور بعنوان نماینده فروشگاه های زنجیره ای و اصلی ترین نهاد مدافع حقوق این صنف به گفتگویی با دکتر امیرخسرو فخریان؛ رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای انجامید که در ادامه خواهد آمد.
*آقای دکتر، به راستی راز تخفیف فروشگاه های زنجیره ای و خصوصاً تخفیف های همیشگی فروشگاه های زنجیره ای همیشه تخفیف در چیست؟
هیچ رازی در بین نیست. هر چه هست ساز و کار و مکانیسمی است که کاملاً مشخص است. فرایندی است که از ابتدا تا انتهای آن کاملاً شفاف و قابل نظارت است. برای کسانی که بخواهند بدون غرض و یا بدون ذهنیت قبلی از پروسه قیمت گذاری و تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای باخبر شوند همه چیز کاملاً آشکار، عیان و قابل درک است. منتهی برای کسانی که نمی خواهند واقعیت ها را ببینند همه چیز رازآلود و مبهم است.
شاید بتوان گفت تمام آن چیزی که موجب می شود فروشگاه های زنجیره ای بتوانند تخفیفات همیشگی و جذابی به مشتریان خود ارائه بدهند در دو اصطلاح قابل ذکر است: اول حجم بالای خرید این فروشگاه ها و دوم حذف واسطه ها و کوتاه کردن پروسه تولید تا مصرف یا کاهش زنجیره تامین کالا. همین دو عامل است که توانسته وضعیتی را به وجود بیاورد که شما از آن بعنوان " راز تخفیف فروشگاه های زنجیره ای" نام بردید. در صورتیکه همان گونه که در ابتدا گفتم هیچ رازی در بین نیست.
حجم و میزان بالای خریدی که توسط فروشگاه های زنجیره ای از تولیدکننگان صورت می گیرد و در اصطلاح علمی "صرفه های ناشی از مقیاس" نامیده می شود که یکی از مهم ترین مزیت های فروشگاه های زنجیره ای است و دخالت مستقیم و موثری که در توان این فروشگاه ها برای ارائه محصولاتی با قیمت پایین و ارائه تخفیف دارد مهم ترین عاملی است که در موضوع قیمت و تخفیف در فروشگاه های زنجیره ای نقش آفرینی می کند.
فروشگاه های زنجیره ای به علت حجم بالای سفارش کالا و خرید مقدار و مقیاس وسیع کالا از تولیدکنندگان، تخفیفات بیشتری از آنها می گیرند که می توانند در زمان فروش این کالاها با در نظر گرفتن حاشیه سود کمتر برای خود، تخفیفات بیشتری را برای مشتریان در نظر بگیرند. پس فروشگاه های زنجیره ای بعنوان نظام کارآمد و نوین توزیع، از امکانات و توانایی های بالاتری برای ارائه تخفیفات دوره ای یا همیشگی و همین طور عرضه مداوم و مستمر کالا با قیمت پایین تر و منطقی تر به مشتریان برخوردار بوده و از این طریق ضمن افزایش رفاه مصرف کنندگان، رضایت بیشتر آنان را فراهم می نمایند.
صرفه های ناشی از مقیاس تنها یک مزیت از مزیت های فروشگاه های زنجیره ای است. علاوه بر آنچه که گفته شد حدف واسطه ها و ارتباط مستقیم با تامین کنندگان از دیگر مزیت های رقابتی فروشگاه های زنجیره ای است. فروشگاه های زنجیره ای علاوه بر اینکه در مرحله سفارش و خرید کالا، به دلیل حجم و مقیاس بالای سفارشات خود می توانند تخفیفات بیشتر و بهتری از تامین کنندگان دریافت نمایند که قسمتی از این تخفیفات در نهایت به شکل کاهش قیمت به مصرف کننده منتقل می شود بوسیله ارتباط مستقیم با تولیدکنندگان زمینه حذف واسطه ها و دلالانی را فراهم که با روش های مختلف، کالای تولیدشده را دست به دست نموده و به میل و اراده خود و بدون در نظرگرفتن شرایط جامعه و مردم در زمانی که خود صلاح بدانند کالا را وارد بازار می کنند. فروشگاه های زنجیره ای با حذف واسطه ها و دلال ها، سبب کوتاه شدن زنجیره تامین و در نتیجه، کاهش ملموس قیمت کالاها از درب کارخانه تا فروش آن در فروشگاه های زنجیره ای می شود. پس حذف واسطه ها و خرید مستقیم از تولیدکنندگان در کنار صرفه های ناشی از مقیاس توان فروشگاه های زنجیره ای را برای ارائه تخفیف، دوچندان می شود.
* آیا باید باور کرد که همین تخفیفاتی که تولیدکنندگان بواسطه حجم بالای خرید به فروشگاه های زنجیره ای می دهند و همین طور حذف واسطه ها توسط فروشگاه های زنجیره ای سبب می شود تا این فروشگاه ها بتوانند به مشتریان خود همیشه بیشترین تخفیف را ارائه کنند؟
قبل از پاسخ به سوال شما لازم است این نکته را بیان کنم که تخفیف، فقط یک "خدمت" است که از طرف فروشگاه های زنجیره ای به مشتریان ارائه می شود. به تعبیر دیگر، تخفیف یک "تکلیف" یا "اجبار" نیست که فروشگاه های زنجیره ای طبق قانون مکلف به انجام آن باشند و چنانچه از ارائه آن اجتناب کنند مرتکب نقض قانون شده باشند. این "خدمت" اختیاری است و کاملاً در اختیار خود فروشگاه های زنجیره ای است.
و اما برگردیم به سوال شما که آیا تنها" صرفه های ناشی از مقیاس " موجب می شود تا فروشگاه های زنجیره ای بتوانند به مشتریان خود تخفیف های جالب، جذاب و همیشگی ارائه دهند؟ پاسخ این است که خیر.
شما بهتر از من می دانید که از دیگر عوامل موثر بر افزایش یا کاهش قیمت تمام شده هر کالا، هزینه حمل و انبارداری آنست. برخورداری فروشگاه های زنجیره ای از امکانات و توان مناسب در حوزه لجستیک و زنجیره تامین، آنها را قادر می سازد هزینه های حمل و انبارداری (نگهداری) محصولات را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و با کاستن از این نوع هزینه ها قیمت نهایی کالاهای مورد نیاز مصرف کنندگان را کاهش داده و کالاها را با تخفیف بیشتر ارائه نموده و در عرصه رقابت، شرایط را به نفع خود و مصرف کنندگان رقم بزنند.
تمرکز در مدیریت و استفاده از روش های علمی و به روز نمودن روش ها و سیستم ها در حوزه های مختلف فروش و بازاریابی و برخورداری از شعب گوناگون و پراکندگی جغرافیایی در سطح کشور، شاخصهای دیگری هستند که باعث شده تا با بالارفتن راندمان در فروشگاه های زنجیره ای، طیف وسیعی از مشتریان در زیر پوشش این فروشگاه ها قرار گرفته و ضمن رقم خوردن حجم بالایی از فروش و توان در نظر گرفتن حاشیه سود کمتر، کاهش هزینه ها و قیمت ها به نفع مشتریان محقق شود.
* از توضیحات شما چنین استنباط می شود که جنابعالی بعنوان رئیس اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای، واقعی بودن تخفیف های ارائه شده در فروشگاه های زنجیره ای را تایید می کنید؟
قطعاً همین طور است. به دلایلی که در بالا گفته شد فروشگاه های زنجیره ای در مقایسه با دیگر فعالین این عرصه از توان بالا و میدان مانور وسیع تری در زمینه کاهش قیمت ها و در نظر گرفتن تخفیفات بیشتر و همیشگی برخوردار می باشند. اینکه متاسفانه بعضی از افراد چنین وانمود می کنند که تولیدکنندگان کالاهای سفارشی فروشگاه های زنجیره ای را با قیمتی بالاتر و غیرواقعی و متفاوت با دیگر تولیدات مشابه خود قیمت گذاری می کنند تا این فروشگاه ها بتوانند با درج تخفیف، مصرف کننده را فریب بدهند بی انصافی است چونکه نرخ گذاری متفاوت یا تولید محصولاتی مشابه اما با دو قیمت متفاوت توسط تولیدکننده به هیچ عنوان مبنای کارشناسی ندارد و از طرف هیچ عقل سلیمی پذیرفته نمی گردد. چونکه هیچ تولیدکننده حاضر به انجام این کار نیست. برای اینکه نه فقط این کار سبب وارد شدن خدشه به اعتبار آن تولیدکننده می شود بلکه از طرف نهادهای گوناگون نظارتی، مورد پیگیری و تعقیب قرار خواهد گرفت.
استقبال گسترده و چشم گیر مردم از فروشگاه های زنجیره ای و خدمات آنها بهترین دلیل برای بیان اعتماد مردم به این فروشگاه ها و اطمینان آنها از سلامت خرید و قیمیت و کیفیت محصولات ارائه شده در فروشگاه های زنجیره ای است. اگر تخفیفات و قیمت و کیفیت محصولات ارائه شده در قروشگاه های زنجیره ای واقعی نباشد بطور قطع مردم می توانند نیازهای خودرا از شبکه سنتی تامین نمایند. اما آمارها و بررسی ها نشان میدهد که با گذشت زمان اعتماد و استقبال مردم از فروشگاه های زنجیره ای سیر صعودی داشته و گسترش فروشگاه های زنجیره ای نیز پاسخی به این اعتماد و استقبال مردمی است.
* اما گفته می شود برخی تولیدکنندگان اگر هم تولیدات خودرا با دو نرخ متفاوت در اختیار فروشگاه های زنجیره ای نگذارند این تفاوت را در کیفیت تولیدات خود دخالت می دهند. یعنی چه بسا قیمت روی کالاهایی که در اختیار فروشگاه های زنجیره ای قرارداده می شود یا به سفارش این فروشگاه ها تولید می شوند با دیگر کالاهای تولید شده تفاوتی نداشته باشد اما کیفیت آنها متفاوت باشد. این همان نکته ای است که به ویژه در مورد حبوبات گفته می شود...
این هم دیگر از آن حرف های غیرکارشناسی و غیردقیقی است که بیان می شود و متاسفانه به علت جذابیتی که دارد مبنای اظهارنظرهایی ناصواب در مورد فروشگاه های زنجیره ای می شود. همان گونه که تولید کالاهایی مشابه با دو قیمت متفاوت توسط یک تولیدکننده عاقلانه نیست و با وجود نهادهای مختلف نظارتی هیچ تولیدکننده ای ریسک آنرا به جان نمی خورد طبعاً ارائه یک محصول با یک نام و باقیمت مشابه اما با کیفیت متفاوت نیز نه عاقلانه است و نه امکانپذیر و اصلاً از اساس مردود است.
بیایید فرض نماییم که شما یک تولیدکننده هستید که توانسته اید در نتیجه سال ها حضور در یک زمینه خاص برای خود آبرو و اعتباری کسب نموده و خودرا به یک " برند" تبدیل نموده اید و بعد از سرمایه گذاری های کلان و تحمل رنج ها و مرارت ها، در بین خریداران شامل شرکت ها، تامین کنندگان و مردم اعتبار و حیثیت و وجهه ای کسب کرده اید. آیا حاضر می شوید به خاطر کسب رضایت فروشگاه های زنجیره ای که تنها ده درصد از بازار این صنعت را در اختیار دارند چوب حراج به اعتبار و پرستیژ برند خود بزنید؟ پس این ادعا بی اعتبار است و بطور قطع از طرف متخصصین مردود است.
* جنابعالی در یک فضای رویایی همه چیز را معقولانه و برمبنای اقدامات کارشناسانه تصور می کنید اما نمی توان منکر این شد که بسیار دیده شده است که میان قیمت های مندرج در فاکتور فروش فروشگاه های زنجیره ای با قیمتی که بر روی کالا درج می شود اختلاف وجود دارد.
قطعاً به قول شما نمی توان منکر این واقعیت شد که در بعضی از موارد به دلیلهای مختلف این اشتباهات بروز پیدا می کند. اما واقعیت این است که در بیشتر موارد بروز این اتفاقات ناشی از اشتباه است و نه یک برنامه قبلی. یا یک اقدام عامدانه برای کم فروشی یا گرانفروشی و یا ارائه تخفیف های غیرواقعی. کسی منکر تخلف نیست. بطور قطع در هر صنعت و در هر تجارتی درصدی از تخلف هم محتمل است که البته باید با قاطعیت با آن برخورد کرد. اما مهم این است که اولاً این مقدار از تخلف سیستماتیک نباشد و ثانیاً به محض مشاهده مورد رسیدگی قرار گرفته و با آن برخورد شود. بنا بر این است که می توان ادعا نمود چنانچه اختلاف و مغایرت قیمتی در فروشگاه های زنجیره ای رخ داده باشد از سنخ " خطا"ی کامپیوتری از یک سو و "اشتباه"نیروی انسانی از طرف دیگر است که بخش زیادی از آن هم ناشی از تغییرات مداوم قیمت کالاهای تولیدی به علت وضعیت اقتصادی کشور و گرانی هایی است که با تغییرات زیاد مواجه می شود و موجب می شود که در پروسه درج قیمت های جدید در کامپیوتر و یا تغییر اتیکت های قیمت کالا توسط نیروی انسانی، اشتباهاتی رخ بدهد.
نباید فراموش کرد که شفافیت در عملکرد و امکان رصد کالا از انبار تا توزیع از مزایای فروشگاه های زنجیره ای است در همین رابطه ماهانه با رصد نرخ ۳۶ قلم کالای اساسی در شعب تحت پوشش اتحادیه در سراسر کشور و ارائه گزارش های تفصیلی به سازمان هایی از قبیل وزارت صمت، سازمان حمایت، ستاد تنظیم بازار، اتاق اصناف ایران، سازمان تعزیرات حکومتی و سایر سازمان ها و ارگان های مربوطه به صورت شفاف و مستند مبادرت به اطلاع رسانی از شرایط بازار به مسئولین می شود.
* نقش نظارتی اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای چگونه اعمال می شود؟ آیا این اتحادیه نظارت مستمر و دقیقی بر اعضای خود دارد؟ اصلاً آیا مواردی وجود داشته است که اتحادیه، مواردی از تخلف اعضا را به نهادهای نظارتی گزارش کرده باشد؟
قبل از پرداختن به موضوع بسیار مهم نظارت و بازرسی در فروشگاه های زنجیره ای مایلم که بار دیگر به این مضوع تاکید کنم که مردم خود بهترین قاضی، ناظر و بازرس هستند که با مراجعه یا عدم مراجعه به فروشگاه های زنجیره ای، قضاوت و نظارت و بازرسی خودرا اجرائی می کنند. وقتی می بینیم که در مقایسه با شبکه سنتی تامین کالا که البته خدمات ارزشمندش غیرقابل انکار است روز به روز فروشگاه های زنجیره ای بیشتر نقش خودرا در زندگی شهروندان گسترش می دهند و مردم نیز بیشترین نیازهای روزانه و حتی بلندمدت خودرا بوسیله فروشگاه های زنجیره ای تامین می کنند می توانیم به این جمع بندی برسیم که در مجموع، مردم از عملکرد و خدمات این فروشگاه ها راضی هستند.
و اما در مورد نقش نظارتی اتحادیه کشوری فروشگاه های زنجیره ای باید عرض کنم که این اتحادیه در امتداد عمل به وظیفه ذاتی خود همیشه نسبت به ابهام زدایی درباب موضوعات مختلف و ایراداتی که به فروشگاه های زنجیره ای وارد می شود گزارشات و مستنداتی را که توسط بازرسان اتحادیه از شعب تحت پوشش در سراسر کشور تهیه می شود به سازمان های ذی ربط ارسال نموده است. بعنوان مثال بازرسان اتحادیه، ادعای تقلب و کم فروشی در تن ماهی، حبوبات بسته بندی شده، دستمال کاغذی و تخم مرغ را مورد بررسی دقیق قرارداده و نتیجه مشاهدات خودرا به نهادهای نظارتی منعکس کرده اند. در این میان جای بسی تعجب است که در مواردی حتی همین شفافیت در عملکرد بجای آنکه مستوجب تشویق اتحادیه و بهره برداری های مثبت شود مستمسکی برای مواخذه اعضای این اتحادیه شده است. آن هم اتحادیه ای که اعضای آن همگی از سرآمدان اقتصادی و فعالین بخش خصوصی به شمار می روند و با تلاش در رفع مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه نه فقط به ایجاد آرامش در بازار کمک کرده اند بلکه اثرات روانی ناشی از آنرا با مدیریت به هنگام خنثی نموده اند. نمونه بارزاین ادعا فعالیت بی وقفه در برهه های مختلف همچون زمان شیوع ویروس کووید ۱۹ در کشور است که شرایطی را به وجود آورد که برخلاف سایر کشورها، نه فقط قفسه ها خالی از کالا نشد بلکه با تزریق بموقع اعتماد، اطمینان و آرامش خاطر به جامعه، جو ناامنی و فقدان آرامشی را که می توانست سبب بروز بحران های مختلف اجتماعی شود کنترل نماید.
*ضمن تشکر از وقتی که برای این گفتگو اختصاص داده اید بعنوان سخن پایانی اگر نکته ای هست بفرمایید.
واقعیت این است که هنوز هم حجم بیشتر خریدکالا و خدمات در این کشور بوسیله شبکه سنتی انجام می شود و فروشگاه های زنجیره ای با وجود رشد و گسترش خوبی که به ویژه در دهه اخیر داشته اند هنوز هم بخش بسیار اندکی از بازار را در اختیار دارند اما متاسفانه برخی نقدها و یا موضع گیری ها به شکلی است که این نسبت را وارونه نشان می دهند. به تعبیر دیگر تلاش می شود تا کاستی های ساز و کار سنتی تامین و توزیع کالا، به سمت فروشگاه های زنجیره ای سوق داده شود. بدین جهت منصفانه نیست با نادیده گرفتن خدمات فروشگاه های زنجیره ای چه در زمینه عرضه بموقع و ارزان تر کالاها به مردم و چه در ایجاد جو روانی مثبت اجتماعی که موجب کمتر شدن تاثیر تورم و گرانی بر مردم می شود و اجازه نمی دهد تصور کمیابی کالاها موجب پیدایش بحران های مختلف اجتماعی شود و چه در همکاریهای نزدیک با نهادهای دولتی، انتقاداتی متوجه فروشگاه های زنجیره ای شود که در نهایت وارد شدن ضرر و زیان به وقت و سرمایه جامعه و شهروندان را به همراه داشته باشد.
این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.


منبع:

5.0 / 5
524
1399/09/14
12:29:09
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۸ بعلاوه ۴
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش