مدیریت هوشمندانه سلیمانی در دوران تحریم
شرکت های خودروسازی با شروع تحریم ها، به تناسب هوشمندی، جسارت و تخصص مدیران عامل ابتکار عمل را در دست گرفتند و با تجهیز نیروها و منابع مالی و سرمایه ای خود تلاش کردند لطمه ها را کاهش دادند.
به گزارش تجاری خبرگزاری مهر به نقل از سایپا، دو شرکت ایران خودرو و سایپا بعنوان بزرگ ترین تولیدکنندگان خودرو در کشور، به سبب آنکه بیش از ۷۰ درصد بازار خودرو داخلی را در اختیار دارند، موتور محرکه اصلی این صنعت محسوب می شوند. بدین سبب می توان نتیجه گرفت که حفظ و بقای این دو خودروساز، یک منفعت اساسی برای کل صنعت و اقتصاد کشور محسوب شده و در امتداد پشتیبانی از جریان تولید و اشتغال به شمار می رود؛ حال این سوال مطرح است که چه کسی مسئول حفظ، رشد و توسعه ایران خودرو و سایپا است؟
در نگاه نخست دولت بعنوان سیاست گذار اصلی تولید و صنعت در ایران، مسئول ساماندهی شرایط در جهت منافع ملی است. نهاد دولت به سبب برخورداری از امکانات، اختیار، ابزار و توان مالی، مسئولیت رشد و توسعه صنعت خودرو خصوصاً در دو شرکت ایران خودرو و سایپا را برعهده دارد.
در وهله دوم مدیرعامل ارشد گروه بعنوان راهبر اصلی، مسئول ارتقا و رشد گروه صنعتی است. مدیران عامل همان ناخدای کشتی هستند که در صورت تسلط به کار، می توانند کشتی را در سلامت به مقصد و ساحل نجات برسانند. یک شرکت خودروسازی به سبب ماهیت فنی و مهندسی نیازمند یک متخصص خودرویی است که از فنون مدیریتی برخوردار باشد. مدیری که در سطوح مختلف تجربه داشته باشد؛ از پیچیدگی های تولید خودرو و قطعه باخبر باشد؛ بر روابط آشکار و پنهان بین ذی نفعان زنجیره تولید اشراف داشته باشد؛ دورنمایی از رشد صنعت خودرو در جهان داشته باشد؛ جسارت و شجاعت مقاومت در مقابل دخالت نهادهای غیرمرتبط را در خود ببیند و اولویت اش ارتقا صنعت باشد و نه سیاسی کاری در خودروسازی.
نهاد دولت و مدیرعامل بعنوان تصمیم گیر و سیاست گذار ارشد در یک کارخانه خودروسازی، برای حفظ و بقا صنعت لازم و ملزوم یکدیگر هستند. دولت سیاست گذار در کنار مدیرعامل متخصص، توانمند، عملگرا و غیرسیاسی می توانند توسعه را به ارمغان بیاورند. نبود هر یک از این دو ادامه راه سخت می کند.
مدیرانی با برخورداری از صفاتی نظیر تخصص، تجربه، بهره مندی از سوابق فعالیت روشن، عملگرا و غیرجناحی از دیرباز در صنعت خودرو فعال بوده و از قضا خوشبختانه امروز نیز مشغول فعالیت و راهبری تعدادی از مجموعه های خودرویی هستند.
به عنوان نمونه در دو سال قبل صنعت خودرو کشور با فشارها و محدودیت های فراوانی مواجه بود؛ تحریم ها و محدودیت های بین المللی لطمه جدی به آن وارد کرد و این شرکتها را با مشکل تامین قطعه، نقدینگی و تولید مواجه ساخت. اما در همین ایام نیز بودند مدیرانی که توانستند این تهدیدات را تبدیل به فرصت تبدیل نموده و توان مدیریتی و برنامه ریزی خودرا در یکی از سخت ترین و پیچیده ترین برهه های حیات اقتصاد و صنعت کشور به منصه ظهور رساندند.
با شروع تحریم ها، شرکت های خودروسازی به تناسب هوشمندی، جسارت و تخصص مدیران عامل ابتکار عمل را در دست گرفتند و با تجهیز نیروها و منابع مالی و سرمایه ای خود تلاش کردند لطمه ها را کاهش داده و فرصت سازی کنند؛ بطور مثال در دوران مدیریت دو ساله سید جواد سلیمانی در گروه خودروسازی سایپا از بهمن ۹۷ تا کنون بعنوان یک مورد مطالعاتی، سه برنامه در اولویت کار قرار گرفت:
مدیریت تولید و فروش؛ اصلی ترین اثر تحریم بر شرکت های خودروسازی، عدم تامین قطعه و تولید خودرو بود. همین مورد منجر به ایجاد تعهدات معوق، ایجاد نارضایتی در میان مردم، کاهش فروش و …. شد. سلیمانی از سال ۱۳۹۷ تا حالا کوشش کرد در همین راستا در ابتدا نارضایتی مشتریان مدیریت کرده و در فاز بعدی با ابتکار در داخلی سازی قطعات با همکاری شرکت های دانش بنیان و نیروهای مسلح، ایجاد وفاق در میان قطعه سازان، تغییر برخی پارامترها در محصولات، موضوع تولید و فروش را مهندسی کند.
کسب رتبه اول در تولید خودرو در آخر سال ۱۳۹۸؛ رشد تولید از ۷۰۰ دستگاه به ۲ هزار دستگاه در روز؛ داخلی سازی دهها قطعه مهم و پیشرفته؛ صرفه جویی ارزی سالانه ۳۰۰ میلیون یورو؛ تولید و عرضه چهارمحصول آریا، کوییک اس، سایپا اس و شاهین به بازار، خارج کردن سایپا از زیان مالی در سال ۱۳۹۸ برای اولین بار از نتایج همین سیاست ها بود.
مدیریت منابع مالی؛ برآیند تأثیر تحریم بر تولید، ایجاد کمبود نقدینگی در سایپا بود که سلیمانی با اتخاذ تدابیری طی دو سال قبل تلاش نمود در بخش کارمندان، مشتریان و ذی نفعان همچون تامین کنندگان قطعه و قطعه سازان انضباط مالی بوجود آورد. مدیریت پرداخت حقوق به کارمندان، پرداخت تمامی مطالبات معوق شرکت های بیمه ای، پرداخت همه بدهی های مالی به شبکه بانکی کشور، تسویه حساب بخش قابل توجهی از بدهی ها به قطعه سازان و تعیین تلکیف بیش از ۳۰۰ هزار تعهد معوقه بابت تأخیر در تحویل خودرو با مشتریان نیز عوائد این تدابیر بوده است.
اجرای موفق این سیاست ها در کنار بسیاری دستاوردهای دیگر برای خودروسازی نظیر سایپا که در سال ۱۳۹۷ و همزمان با شروع تحریم ها ضد صنعت خودرو کشور با مشکلات و چالش های بی سابقه ای مواجه بود، سبب شد این شرکت بتواند به خوبی بخش اعظم تحریم های به وجود آمده را خنثی کرده و دشمنان را در دستیابی به اهداف خود یعنی تعطیلی جریان تولید و ایجاد نارضایتی در کشور ناامید کند.
بی تردید دستیابی به این موفقیت ها، علاوه بر سیاست گذاری های اصولی دولت که پرهیز از کارهای سیاسی و حاشیه ای را برای صنایع کشور به همراه داشت، مرهون مدیریت صحیح، تلاش جهادی، توانمندی، صبر راهبردی، برنامه ریزی هوشمندانه و نگاه بلندمدت سید جواد سلیمانی و تیم مدیریتی اوست.
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب