رزم حسینی در مراسم افتتاح سه خط تولید قطعات محصول تارا:

ورود دولت، صنعت را به انحصار می كشاند

ورود دولت، صنعت را به انحصار می كشاند میزان سنج: وزیر صنعت، معدن و تجارت با اعلان اینکه تلاش ما بر افزایش تیراژ تولید و تنوع در محصولات در عین افزایش کیفیت خودرو ها و ایجاد تعادل در قیمت خودرو و با اهمیت تر از همه، شکست انحصار در صنعت خودروسازی است، چنانچه قطعه سازان موفق به تولید مجموعه قطعات مشترک برای خودروسازان داخلی شوند، علاوه براینکه قیمت تمام شده، کاهش خواهد یافت، انحصار نیز شکسته شده و فضایی رقابتی بین قطعه سازان و خودروسازان ایجاد خواهد شد.


به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، امروز (چهارشنبه) در آستانه دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی و همزمان با سالروز ولادت بانوی دوعالم حضرت زهرا (س)، مراسم بهره برداری از پروژه های فناورانه نهضت ساخت داخل صنعت قطعه سازی با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع، مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا)، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و اعضای هیأت مدیره انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو کشور انجام شد.
طی این مراسم خط خودکفایی ECU، خطوط تولید موتور و مجموعه های برف پاکن و خط تولید بوستر ترمز محصول تارا ایران خودرو راه اندازی شد.
علیرضا رزم حسینی - وزیر صنعت، معدن و تجارت- در این مراسم ضمن اشاره به اینکه از چند ماه پیش، با کمک خودروسازان، مدیران بخش خصوصی، قطعه سازان و با همت سازمان گسترش و نوسازی صنایع و همین طور مشاوره وزاری سابق، مطالعه و همکاری مشترک برای افزایش تولید خودرو، تامین قطعات و تامین مالی پروژه ها، خوشبختانه اقدامات خوبی صورت گرفت، اظهار نمود: تلاش ما این است که با همه محدودیت ها، یک وفاق و اجماع در تولید خودرو ایجاد نماییم و بتوانیم در عرصه خودرو حرفی برای گفتن در منطقه داشته باشیم.
وی با اعلان اینکه ما به دنبال مجموعه سازی به قطعات هستیم بدین ترتیب که بخش خصوصی، قطعاتی را تولید نماید که برای همه خودرو ها قابل استفاده باشد؛ اظهار داشت: می خواهیم انحصاردر صنعت خودرو، علاوه براینکه به خریدار لطمه می زند، برای فروشنده و تولیدکننده نیز لطمه زا است. اما اگر قطعه سازان موفق شوند مجموعه قطعاتی که مشترک با سایر خودروسازان نیز هست، تولید کنند و روزبه روز بر تعداد قطعات مشترک بیافزایند،
هم قیمت تمام شده پایین خواهد آمد و هم امکان رقابت بین قطعه سازان و خودروسازان فراهم خواهد شد.
رزم حسینی ضمن اشاره به موضوع کاهش ارزبری قطعات، اشاره کرد: یکی از برنامه های تعمیق ساخت داخل این است که ما کاهش ارزبری داشته باشیم و ظرفیت صنایع قطعه سازی ایران در سراسر کشور و نه فقط تهران را در جهت افزایش ظرفیت خودروسازان را افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: نکته مهم دیگر، کاهش هزینه های سربار است. امروز، قسمتی از قیمت تمام شده خودرو، مربوط به هزینه های سرباری است که خودروسازان به مجموعه خانواده قطعه سازان و مصرف کنندگان تحمیل می کنند. ما بایستی به سمتی حرکت نماییم که علاوه بر ایجاد تنوع در خودرو ها، تیراژ بالا هم داشته باشیم تا قیمت در بازار متعادل شود. ضمن اینکه کیفیت خودرو ها را افزایش دهیم؛ امروزه دیگر در دنیا، خودرو، کالایی های تک و صاحب تکنولوژی بالا نیست؛ بلکه خودروسازی، صنعتی عمومی در همه عالم شده است. اگر از فرصت ها استفاده گردد و شرایط را فراهم نماییم، خوشبختانه دانش، تکنولوژی و وجود متخصصان در داخل به خوبی برقرار است و می توان پیشرفت خوبی داشته باشیم.

به شدت مخالف با انحصار هستیم
وزیر صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد: ما به شدت مخالف با انحصار هستیم و بارها نیز اعلام نموده ایم. خودروسازان ما نیز مخالفت خود با انحصار را اعلام نموده و می گویند «ما نیز نمی خواهیم انحصاری باشیم؛ بلکه می خواهیم در یک بازار رقابتی رشد نماییم.» بدین سبب ما مخالف انحصار وقیمت دستوری هستیم و حتما بایستی به سمتی حرکت نماییم که قیمت در بازار تعیین شود تا دست دلالان و واسطه هایی که از این شرایط برای بالا بردن سود خود استفاده می نمایند، کوتاه شود. مطمئن باشید با سیاستگذاری وزارت صمت که با همکاری کمیسیون صنایع صورت گرفته است و همین طور در وضعیت فعلی کمک بانک مرکزی با تدوین بسته مالی و مصوبه شورای پول و اعتبار، رونق خوبی در تولید خودرو به وجود آمده و به سمتی خواهیم رفت که رقابتی بودن صنعت خودرو را در کشور گسترش دهیم.
رزم حسینی بعد از افتتاح خط تولید موتور و مجموعه برف پاکن خودروی تارا درجمع خبرنگاران نیز، با اعلان اینکه ورود دولت به صنعت، سبب انحصار آن خواهد شد؛ اظهار نمود: اگر دولت دست از انحصار برداشته و بجای آن سیاست خودرا در خصوص ایجاد رقابت در بازار قرار دهد، فعالان اقتصادی نیز به بازار ورود خواهند کرد. در بازار حضور پیدا می کنند. طی چند سال اخیر، صنعت قطعه سازی کشور در مسیری حرکت کرده است که دیگر واردات، مقرون به صرفه نخواهد بود.
وی ضمن تاکید براینکه بر اینکه اساسا رقابتی بودن صنعت خودرو را گسترش خواهیم داد؛ اظهار داشت: حالا حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان پروژه ی جدید قطعه سازی در کشور تعریف و افتتاح شده است. همکاری مجموعه های قطعه سازی به نحوی که علاوه بر تامین نیاز خودروسازان، بتوانند به یکدیگر نیز قطعه تحویل دهند، از آن دست برنامه هایی است که طی چند ماه گذشته شروع شده است. بطور مثال بتوان موتور، گیربکس و سایر قطعاتی که در یک قطعه سازی تولید می شود، در اختیار سایر قطعه سازان نیز داد تا همگی بتوانند قطعه مورد نظر را برای خودروسازان داخلی، تولید کنند.
وزیر صنعت اشاره کرد: بسته مالی که با هماهنگی بانک مرکزی در حال تهیه است، مشکلات نقدینگی خودروسازان را برطرف خواهدنمود.




منبع:

0.0 / 5
213
1399/11/16
12:51:25
تگهای خبر: بازار , بانك , تجارت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۳ بعلاوه ۲
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش