رئیس كنفدراسیون صادرات پاسخ داد
كدام كالاهای ایرانی در اروپا مشتری دارند؟
رییس کنفدارسیون صادرات ایران با اشاره به این که صادرات ما به اتحادیه اروپا کاهش یافته می گوید نمی توان آمارها و عملکرد صادراتی کشور در سالهای قبل را بدون توجه به واقعیت هایی مانند تحریم های آمریکا ارزیابی کرد.
محمد لاهوتی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: همانطور که در قسمتی از مناظره های انتخاباتی عنوان شد، میزان تجارت ما در سالهای قبل کاهش یافته و در این میان صادرات ما به اتحادیه اروپا نیز به شدت پایین آمده است. اما برای تحلیل این آمار و پاسخ دادن به چرایی این مساله باید تمام جنبه های کار را مورد توجه قرار داد و نادیده گرفتن واقعیت ها نمی تواند برای ما راهگشا باشد.
وی با اشاره به عملکرد تجاری ایران و اتحادیه اروپا قبل از تحریم های اخیر، توضیح داد: نگاهی به آمارها نشان میدهد که کشورهایی مانند آلمان و ایتالیا جزو پنج کشور یا ۱۰ کشور اصلی واردکننده کالا از ایران و حتی صادرکننده به ایران بوده اند اما تحت تاثیر تحریم ها، اعداد کاهش یافته است. صرف نظر از اتحادیه اروپا که به هر حال متحد آمریکا محسوب می شود، تجارت ما حتی با کشورهایی مانند چین و هند نیز کاهش یافته که این نشان دهنده محدودیت هایی است که تاجران ایرانی در سالهای قبل با آن مواجه بوده اند.
رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اعلان اینکه کالاهایی که ایران به کشورهای همسایه مانند عراق و افغانستان صادر می کند از نظر ماهیتی با صادرات به اتحادیه اروپا متفاوت می باشد، تشریح کرد: ما امکان آن که به برخی کشورهای همسایه کالای مصرفی یا کالایی با ارزش افزوده بیشتر صادر نماییم را خواهیم داشت و در سالهای قبل نیز این روند را دیده ایم اما امکان صادرات گسترده محصولات مصرفی یا تولید شده با ارزش افزوده بیشتر به اروپا را نداریم، البته این امر به هیچ وجه مطلق نیست اما واقعیت های اقتصادی امروز ارائه تصویری دیگر را دشوار می کند.
لاهوتی افزود: هرچند ما به اتحادیه اروپا محصولات غذایی و خشکبار که مصرف نهایی می شوند صادر می نماییم اما محصولات تولیدی ما در بازار اروپا شانس رقابت کمتری دارند. بدین جهت محصولات پتروشیمی یا برخی مواد اولیه یا واسطه ای تولید که در ایران تولید می شوند می توانند بیشترین سهم را از بازار اروپا داشته باشند. در این میان قطعات خودرو یا برخی دیگر از صنایع این چنینی نیز در صورت دریافت حمایت های لازم شانس حضور در این بازارها را دارند.
وی با تاکید بر این که کاهش آمار تجارت یا محدود شدن بازارهای صادراتی به مدلول کم کاری در این عرصه نیست، اشاره کرد: ما از سویی در سالهای اخیر با تحریم های اقتصادی گسترده مواجه بوده ایم و از طرف دیگر برای آنکه جای پای خودرا در بازارهای صادراتی محکم نماییم باید مسائل مهمی مانند افزایش ارزش افزوده، بالا بردن سطح راندمان، بهبود زیرساخت ها مانند حمل و نقل و کاهش موانع تولید و صادرات را در دستور کار خود قرار دهیم و نمایان شدن ظرفیت واقعی حضور کالاهای ایرانی در بازارهای متنوع مانند اتحادیه اروپا پس از کنار رفتن این موانع خودرا نشان میدهد.
به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، آمارهایی که از تجارت ایران در سالهای قبل انتشار یافته نشان میدهد که جز چین، بخش مهمی از تجارت ایران به چند کشور همسایه و منطقه ممنوع شده و در این میان میزان تجارت مشترک با اتحادیه اروپا به شکلی جدی کاهش یافته است.
در آمارهایی که از تجارت دو ماهه ایران در سال ۱۴۰۰ انتشار یافت، تنها آلمان و سوییس بعنوان صادرکنندگان کالا به ایران در لیست ۱۰ شریک اصلی تجاری قرار داشتند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب