دبیر انجمن لوازم خانگی:

افزایش قیمت لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است

افزایش قیمت لوازم خانگی اجتناب ناپذیر است به گزارش میزان سنج دبیرکل انجمن لوازم خانگی اظهار داشت: باتوجه به نرخ تورم، هزینه مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و... تولیدکننده چاره ای جز افزایش قیمت ندارد ضمن این که به سبب کاهش قدرت خرید مردم، رکود در بازار حاکم است.



به گزارش میزان سنج به نقل از مهر، عباس هاشمی امروز در نشستی خبری با اعلان اینکه وضعیت صنعت لوازم خانگی مشابه سایر صنایع متأثر از مؤلفه های کلان کشور است، اظهار نمود: تورم تولیدکننده در محصولات صنعتی در بهار امسال نسبت به بهار پارینه ۷۸.۵ درصد بوده که نشان دهنده نامناسب بودن فضای کشور برای کارهای تولیدی است. نیاز است که دولت در مورد مؤلفه های کلان تجدیدنظر کرده و نسبت به تثبیت اوضاع اقتصادی کشور اقدامات مؤثری انجام دهد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه کرد: سرانه تولید ناخالص ایران در سال ۱۹۹۰، ۲۲۱۴ دلار بود که این عدد در سال ۲۰۲۱ به ۲۳۱۳ دلار رسیده است. این در حالیست که سرانه تولید ناخالص ترکیه در سال ۱۹۹۰، ۲۰۱۷ دلار بود که هم اکنون به ۸۶۰۰ دلار رسیده است.
وی با اعلان اینکه برای دستیابی به رشد، نیاز به تثبیت فضای اقتصادی داریم، اظهار داشت: فضای شبهه در اقتصاد کشور باید از بین برود تا فعالان اقتصادی بتوانند برنامه ریزی دقیقی برای پیشبرد اهداف خود انجام دهند. متأسفانه ما در فاکتورهای مربوط به کسب وکار بانک جهانی نیز جایگاه نامناسبی داریم.
هاشمی با اشاره به این که گردش مالی صنعت لوازم خانگی ۶ میلیارد دلار برآورد می شود، اظهار داشت: از سال ۹۷ و شدت یافتن تحریم ها، صنعت لوازم خانگی به این آگاهی رسید که باید به منابع داخلی کشور متکی شود و در این راستا به سمت متعادل کردن تراز تجاری این صنعت حرکت کردیم و قسمتی از مواد اولیه بومی سازی شد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اضافه کرد: هم اکنون صادرات لوازم خانگی حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که طبق برنامه وزارت صمت تا سال ۱۴۰۴ تراز صنعت لوازم خانگی باید مثبت شود.
وی اظهار داشت: ارز مورد نیاز صنعت لوازم خانگی برای میزان تولیدی که امسال هدفگذاری شده ۱.۴ میلیارد دلار است که از این مقدار ۳۰۰ میلیون دلار صادرات و حدود ۲۳۰ میلیون دلار نیز تعمیق ساخت داخل و صرفه جویی ارزی داریم.
هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت قیمت محصولات لوازم خانگی اظهار داشت: افزایش قیمت محصولات مربوط به سیاست های درون بنگاهی می شود و هر بنگاهی می تواند باتوجه به هزینه های خود درخواست افزایش قیمت بدهد، منتهی ما بوسیله انجمن برای محصولات قدیمی درخواست افزایش قیمتی ارسال نکرده ایم و تا آخر سال نیز ارسال نخواهیم کرد البته برای برخی از محصولات جدید که قبلاً قیمتگذاری نشده بودند، درخواست قیمتگذاری دادیم چونکه هر کالایی که عرضه می شود باید از قبل در سامانه ۱۲۴ ثبت گردد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران افزود: به هر حال باتوجه به افزایش هزینه های تولید، افزایش نرخ مواد اولیه، نرخ تورم، هزینه حمل و نقل، مالیات و … افزایش قیمت اجتناب ناپذیر است.
وی اشاره کرد: تا آن زمان که مؤلفه های کلان اقتصادی کشور اصلاح نشود، نمی توان انتظار داشت که بصورت متعارف افزایش قیمتی رخ ندهد. باید مواد اولیه و … بصورت متعارف برای تولیدکننده تامین شود تا تولیدکننده نیز با درصد سود متعارفی که مورد تائید سازمان حمایت است، محصول را ارائه کند؛ سرکوب قیمتی به هیچ عنوان به نفع تولیدکننده و مصرف کننده نیست. سیاست سرکوب قیمت، سیگنالی برای عدم فعالیت بخش های تولیدی است و می تواند خلاقیت را در تولید از بین ببرد. شاید این سیاست در کوتاه مدت اثرگذار باشد اما در طولانی مدت به نفع هیچ کس نیست.
هاشمی اظهار داشت: از طرف دیگر، به سبب کاهش قدرت خرید مردم در بازار رکود حاکم است. دولت برای پشتیبانی از مصرف کننده و تولیدکننده باید مبادرت به صدور کارت های اعتباری کند.
وی در مورد وضعیت تولید لوازم خانگی نیز اظهار داشت: طی نیمه نخست امسال یک میلیون و ۱۷۰ هزار یخچال فریزر تولید شد که نسبت به زمان مشابه پارینه ۱۰ درصد افزایش را نشان میدهد. همین طور تولید ماشین لباسشویی با ۳۵ درصد افزایش به ۷۳۰ هزار دستگاه رسید البته تولید تلویزیون با کاهش ۱۱ درصدی به ۶۳۰ هزار دستگاه رسیده است.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: ظرفیت تولید در کل کشور حدود ۲۱ میلیون دستگاه است که ما با تأسیس کانون هماهنگی دانش، صنعت و بازار لوازم خانگی به همراه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به دنبال افزایش کیفیت نیز هستیم.
هاشمی افزود: سند توسعه لوازم خانگی نیز تدوین و به وزارت صمت ارسال شد تا این سند پشتیبانی برای توسعه لوازم خانگی باشد.
دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران اظهار داشت: از طرف دیگر نیز ما بطور جد مخالف هرگونه انحصار داخلی و خارجی در صنعت لوازم خانگی هستیم چونکه این مسئله تضییع کننده حقوق مصرف کننده است؛ به همان میزان که بازار فقط در اختیار خارجی ها باشد، خطر شمرده می شود، انحصار توسط تولیدکننده داخلی نیز خطر دارد.
وی همین طور از برگزاری نمایشگاه بین المللی صنعت لوازم خانگی با حضور ۳۹۴ شرکت کننده داخلی و ۶ شرکت ترکیه ای از ۲۵ تا ۲۸ آبان ماه آگاهی داد.



منبع:

5.0 / 5
495
1400/08/17
21:17:57
تگهای خبر: بازار , بانك , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۴ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش