دلیل تاخیر در انتشار ارزیابی کیفی خودرو ها چیست؟

دلیل تاخیر در انتشار ارزیابی کیفی خودرو ها چیست؟ آخرین ارزیابی کیفی ارائه شده از سطح کیفی خودرو ها مربوط به دی ماه 1400 است و بعد از آن گزارش ارزیابی منتشر نشده است. البته این مساله تازه ای نیست ولی سوال اینجاست که آیا مقرر است بساط انتشار این گزارش ها جمع شود؟


به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، در حادثه مربوط به محور بهبهان-رامهرمز در روز ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ تعداد ۶۰ دستگاه خودرو با یکدیگر برخورد کردند و پنج نفر جان خودرا از دست داده و ۴۱ نفر هم مصدوم شدند. نکته قابل توجه این حادثه این بود که کیسه هوا (ایربگ) هیچ یک از این خودرو ها باز نشد.
جدا از بحث سکوت خودروسازان در ارتباط با این مساله یا توجیه انجمن خودروسازان ایران برای بازنشدن ایربگ ها، وضعیت کیفی ماهانه خودرو ها بعد از آن نیز دیگر منتشر نشد! در حقیقت با توجه این که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران(ISQI)، متولی و مسئول اصلی ارائه گزارش های ارزیابی سطح کیفیت خودرو های تولید داخل بعد از دفتر صنایع حمل و نقل خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت است، این شرکت آخرین بار گزارش ارزیابی خودرو های تولید آذر ماه ۱۴۰۰ را ارایه داده و بعد از حادثه بهبهان، دیگر گزارشی از سطح کیفیت خودرو ها منتشر نکرد.
این در حالیست که برخی مواقع خود دفتر صنایع حمل و نقل وزارت صمت این گزارش را منتشر می کرد اما در طول این مدت، این سازمان نیز از ارائه گزارش کیفیت خودرو های تولیدی در سه ماه پایانی سال ۱۴۰۰ سر باز زد. این مساله می تواند نشان دهنده آن باشد که تا اجرای دستور رییس جمهور برای ارتقای کیفیت خودرو ها در سال ۱۴۰۱، باز هم همچون روال سابق حداقل چند ماه گزارش ارزیابی کیفی خودرو ها منتشر نشود.
لازم به یادآوری است که در مقطعی حدود ۹ ماهه (در بازه چند ماه پایانی سال ۱۳۹۸ تا خرداد ماه ۱۳۹۹) گزارش های ارزیابی کیفی خودرو ها منتشر نمی شد. در آن زمان این گزارش ها به دلیلهای گوناگون همچون کرونا و امثال آن از طرف وزارت صمت منتشر نمی شد؛ اما حالا سوال است که این دفعه چرا گزارش ارزیابی سطح کیفیت خودرو های داخلی منتشر نمی شود؟ در این گزارش ها حداقل ۲۰ مدل خودرو در سطح کیفی سه ستاره به بالا معرفی می شد!
اشاره به این که نکته نیز خالی از لطف نیست که در سال ۱۳۹۶ نیز انتشار عمومی گزارش های ارزیابی کیفیت خودرو های داخلی محدود شده بود و گاهی گزارش ها با سانسور ارائه می شده است که این مساله واکنش های بسیاری هم را هم در پی داشت. به طور مثال کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کشور معتقد بودند "زمانیکه گزارش کیفیت خودرو های داخلی به طور سانسور شده و گزینشی منتشر می شود، مصرف کنندگان ناچارند خودروی مورد نیاز خودرو را بدون شناخت و آگاهی و مانند یک هندوانه دربسته انتخاب کنند" یا "محدود شدن اطلاعات مندرج در گزارش ماهانه ارزیابی کیفیت خودرو های داخلی شائبه اعمال نفوذ برخی خودروسازان بر وزارت صنعت، معدن و تجارت را به وجود آورده است" و آنها خواهان برخورد با خودروسازانی بودند که برای محدودسازی انتشار عمومی این گزارش ها، اعمال نفوذ می کردند. برخی دیگر نیز معتقد بودند که "دانستن حق مردم است بدین سبب گزارش ارزیابی کیفیت خودرو های داخلی بایستی به طور کامل منتشر و در اختیار مردم قرار گیرد.
بعد از برانگیختن تمامی این واکنش ها، اعمال نفوذ برخی خودروسازان برای سانسور گزارش کیفیت خودرو های داخلی و حذف نمرات منفی از این گزارش ها افشا و این پرسش عنوان شد که خودروسازان چگونه و با چه پشتوانه ای موفق به سانسور اطلاعات کیفی خودرو ها شده اند؟ در نهایت بعد از پیگیری های صورت گرفته، معاون وقت وزیر صنعت، معدن و تجارت وعده داد که گزارش ارزیابی کیفیت خودرو های داخلی بصورت کامل منتشر خواهد شد و نمرات منفی (ایرادات کیفی) خودرو ها نیز به اطلاع رسانه ها و عموم شهروندان خواهد رسید.
در سالی که گذشت، موضوع کیفیت خودرو ها بسیار پربحث شد و بعد از هشت دستور جهادی برای تحول حوزه خودرو در جهت کیفی و کمی سازی تولید خودرو که بعد از بازدید سرزده رئیس جمهور از گروه صنعتی ایران خودرو در اسفندماه صادر شد، در بندهای مختلف بر ارتقای کیفی خودرو ها در سال ۱۴۰۱ تاکید گردید. همین طور در دیدار مقام معظم رهبری با تعدادی از تولیدکنندگان، فعالان اقتصادی و مسئولان اقتصادی و صنعتی در ابتدای بهمن ۱۴۰۰، ایشان از وضعیت کیفیت برخی محصولات داخلی همچون خودرو گلایه کرده و فرمودند: "ما در بعضی از محصولات داخلی متأسفانه شاهد این هستیم که به کیفیت توجه نمی گردد، این خیلی بد است؛ این همه حمایت در طول این سال ها از صنعت خودرو در کشور شده؛ خب کیفیت خودرو خوب نیست، مردم ناراضی اند و درست هم می گویند. حق با مردم است؛ اعتراض مردم به جا است و این صنعت نتوانسته رضایت مشتری را جلب نماید."
باوجود این که در اواخر بهمن ماه، در حالی که حدود ۴۰ روز از حادثه محور بهبهان و ماجرای باز نشدن ایربگ خودرو ها در این تصادف زنجیره ای می گذشت، فراخوان یکی از خودروسازان در خصوص تعیین نوبت به جهت بازنگری و به روز رسانی قطعات ACU خودروها، شائبه وجود نقص فنی و ایراد ایربگ ها را تقویت کرد. در متن فراخوان های این شرکت، برای مشتریان نوبت پذیرش در زمان های مختلف تعیین شده بود تا نرم افزار ACU خودرو ها (که از قطعات در رابطه با ایربگ ها هستند) بازنگری و (بصورت رایگان) بروزرسانی شوند. ضمن این که به صاحبان خودرو ها هشدار داده شده بود که در صورت عدم حضور مشتری در موعد مقرر، مسئولیت بروز ایرادها و حوادث با منشاء فراخوان از این شرکت ساقط خواهد شد!



5.0 / 5
573
1401/01/13
20:16:48
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۸ بعلاوه ۲
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش