در گزارش میزان سنج مطرح شد؛

فضای رقابتی، دخالت دولت را کاهش می دهد

فضای رقابتی، دخالت دولت را کاهش می دهد به گزارش میزان سنج، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به اینکه هدف غائی ما در صنعت خودروسازی، رقابت پذیر کردن این صنعت است، اظهار داشت: فضای رقابتی سبب می شود که هم روابط تنظیم شود و هم دخالت دولت به حداقل برسد.



عبدالله توکلی لاهیجانی در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد رقابتی شدن صنعت خودروسازی و دخالت دولت در این عرصه، اظهار نمود: تنظیم کننده روابط خودروساز و دولت و مردم رقابت است؛ در واقع باید بتوانیم فضای رقابتی را در صنعت خودروی کشور ایجاد نماییم تا اگر خودروسازی محصولی را می فروشد آن محصول در یک فضای رقابتی و در مقایسه با رقیب به فروش برسد و مصرف کننده حق انتخاب درست داشته باشد؛ این فضا سبب می شود که هم روابط تنظیم شود و هم دخالت دولت به حداقل برسد.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت با اشاره به اینکه هدف نهایی برنامه تحولی صنعت خودرو در این وزارت خانه، رقابتی سازی این صنعت است، اضافه کرد: طبیعتاً در یک دوره گذار نمی شود انتظار داشت که دخالت های مستقیم دولت اتفاق نیفتد و بازار رها شود.
وی تصریح کرد: نکته مهم اینست که در ابتدا جریان تولید ترمیم و با این شیوه، در هزینه های خودروسازان صرفه جویی صورت گیرد تا از این طریق مفهوم رقابت در صنعت خودروسازی معنا پیدا کند و احیا شود.
۳ گام برای رقابتی کردن صنعت خودروسازی
توکلی لاهیجانی ضمن اشاره به نقشه راه تحول صنعت خودرو، خاطرنشان کرد: این برنامه ۳ مرحله اصلی شامل آماده سازی و احیای ظرفیت های موجود (نیمه دوم ۱۴۰۰ تا پایان ۱۴۰۱)، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال ۱۴۰۲) و تمرکز بر ارتباطات خارجی و گسترش بازارهای صادراتی (سالهای ۱۴.۳ و ۱۴۰۴) است.
وی افزود: اولین مرحله برای حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه ها، بالفعل کردن ظرفیت های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز پروژه های سرمایه گذاری، مرحله دوم حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استانداردهای ۸۵ گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی و مرحله سوم تمرکز بر ارتباطات خارجی و از راه بهره برداری از فرصت خارجی و گسترش بازارهای صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همینطور جذب سرمایه گذاری خارجی بر اساس مزیت های ایجادشده در صنعت خودروی داخلی پیشبینی شده است.
مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت تصریح کرد: ازاین رو پیش نیازهایی برای رفتن به سمت فضای رقابتی در صنعت خودروسازی لازم داریم که به صورت کلی همچون پیش نیازهای اصلی برای رقابت پذیر کردن صنعت خودروسازی، کاهش هزینه های سربار، تثبیت جریان تولید و حرکت به سمت دانش بنیانی شدن است.
توکلی لاهیجانی افزود: همینطور باید اشاره کنم که تمرکز بر تولید خودرو های اقتصادی از دیگر پیش نیازهاست؛ خودرو های اقتصادی هم به خودروهایی گفته می شود که کارکرد مطمئن داشته باشند اما با قیمت ارزان عرضه شوند.
وی خاطرنشان کرد: اگر برنامه های متناسبی در صنعت خودرو پیشبینی نمی شد ممکن بود خودروسازان دولتی هم مانند خودروسازان خصوصی قسمت های پردردسر بازار را رها کنند و به قسمت کم دردسرتر یعنی فروش خودرو های مونتاژی با حاشیه سود بالا بروند.
توکلی لاهیجانی تصریح کرد: ازاین رو هدف غائی ما در صنعت خودروسازی، رقابت پذیر کردن این صنعت است.

5.0 / 5
376
1401/08/30
20:56:54
تگهای خبر: استاندارد , بازار , تولید , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۴ بعلاوه ۴
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش