هر اتوبوس برقی ۱۲ میلیارد تومان

هر اتوبوس برقی ۱۲ میلیارد تومان به گزارش میزان سنج، باآنکه خودرو های برقی مزایای زیادی دارند اما در حالی که بازار و صنعت خودرو بیشتر از هر زمان دیگری احتیاج به تحول و بهبود دارند، پرداختن صرف به مبحث برقی ها منطقی به نظر می رسد؟



به گزارش میزان سنج به نقل از مهر، صنعت خودروسازی به علت مسائلی همچون ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی (مجموع) زیان انباشته و بدهی، بهره وری پایین، کیفیت نامطلوب و… در مشکلات مختلفی غوطه ور است.
در این شرایط وزارت صمت تمرکز خویش را بر توسعه خودرو های برقی شامل دیزلی و سواری گذاشته و به قدری در این عرصه ثابت قدم است که علی آبادی وزیر صمت روز گذشته در مراسمی که برای افتتاح خط تولید اتوبوس های برقی داخلی با ظرفیت ۴۰۰۰ دستگاه در سال برگزار شده بود، اعلام نمود «تولید خودرو های برقی روی غلطک افتاده و خیالمان از این بابت راحت شده است. حال باید به فکر نوآوری و انقلاب صنعتی چهارم بوده و از امروز از خودرو های هوشمند صحبت نماییم.»
قیمت اتوبوس های برقی
اگرچه تردد خودرو های برقی در خیابان های کشور مزایای زیادی همچون کاهش مصرف سوخت دارد اما ابهامات بی شماری در این حوزه مطرح است؛ نکته نخست آنکه طبق اعلام شرکت خودروساز داخلی قیمت اتوبوس برقی در حدود ۱۲ میلیارد تومان خواهد بود که اگر به تولید انبوه برسد قیمت کمتر خواهد شد. حال اگر همین ۱۲ میلیارد تومان را در نظر بگیریم و قرار باشد این خودروساز سالی ۴ هزار دستگاه تحویل ناوگان حمل و نقل عمومی شود یعنی باید بودجه ای در حدود ۴۸ هزار میلیارد تومان فقط برای خرید خودرو های این خودروساز تخصیص داد که اگر نرخ دلار مرکز حواله با نرخ ۳۸ هزار تومان را در نظر بگیریم بالغ بر یک میلیارد و ۲۶۳ میلیون دلار می شود.
در این بین اعلام شده که تا آخر سال ۱۰۰ دستگاه اتوبوس برقی تولید خواهد شد یعنی برای خرید این اتوبوس های داخلی باید یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان بودجه تخصیص داد.
وزارت صمت در دنیای موازی
نکته مهم آنکه این مبلغ صرفا برای خرید اتوبوس های یک شرکت خودروساز است و اگر هزینه های دیگر برای واردات و ساخت خودرو های سواری برقی را هم در نظر بگیریم اساسا اعداد بالاتر هم می رود؛ ازاین رو در حالی که بازار خودرو همچنان منتظر ورود خودرو های خارجی است و حدود ۳۰ هزار نفر بیشتر از ۹ ماه است که منتظر دریافت خودرو های وارداتی (از اسفند ۱۴۰۱) هستند، بهتر نبود وزارت صمت ابتدا بخش در ارتباط با خودرو های بنزینی را سروسامان می داد و بعد به سمت خودرو های برقی حرکت می کرد؟
با توجه به قیمت خودرو های سواری بنزینی و قدرت خرید مردم، جمع کثیری از افراد در ایران حتی توان خرید خودرو های داخلی در محدوده ۵۰۰ میلیون تومان را ندارند، در این شرایط وزارت صمت تمام تمرکز خویش را برای توسعه خودرو های برقی و حتی خودرو های هوشمند گذاشته است که مقرر است با قیمت های میلیاردی به بازار عرضه شوند.
نکته دیگر این که به علت افت عرضه طی سالهای گذشته هم اکنون تقاضای نهفته خودرو های داخلی به حدود ۳ تا ۴ میلیون دستگاه می رسد. همینطور با عنایت به ممنوعیت واردات خودرو از سال ۹۷ حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار دستگاه تقاضای نهفته هم در این بخش داریم. با این وجود طبق آمار گمرک ایران طی ۸ ماهه سالجاری تنها ۳۴۸۸ دستگاه خودرو وارد شده و تا پایان مهر هم ۶۲۴ هزار دستگاه خودروی سواری در داخل ساخته شده است.
در کنار این مورد باید توجه گردد که حدود ۲ میلیون تقاضا فقط از راه سامانه یکپارچه برای خودرو های داخلی ایجاد شده، ازاین رو در این شرایط بهتر نبود وزارت صمت تمام هم و غم خویش را برای حل مشکلات این بخش می گذاشت و در کنار آن به مبحث خودرو های برقی هم می پرداخت تا هم مصرف کنندگان تکلیف خویش را بدانند و هم توسعه خودرو های برقی بر مبنای کار کارشناسی و مطابق با شرایط روز جلو رود؟ چونکه اگر کشورهای دیگر درحال کار کردن روی خودرو های برقی و حتی هوشمند هستند این اقدام را گام به گام جلو برده اند. مصرف کننده خارجی با شرایطی که مصرف کننده ایرانی خودرو می خرد، در تله خرید خودرو نمی افتد بلکه در بیشتر مواقع به صورت اقساطی خودرو های با کیفیت را خریداری می کند. این که قرار باشد صنعت خودروسازی ایران را با کشورهای دیگر مقایسه نماییم غیرکارشناسی به نظر می آید.
امروز صنعت و بازار خودروی ایران بیشتر از هر زمان دیگری احتیاج به تحول دارد چونکه روز به روز به زیان و بدهی این شرکت ها افزوده می شود و از سویی دیگر، مصرف کنندگان روز به روز از این صنعت و بازار ناامید می شوند.

5.0 / 5
236
1402/09/10
12:40:09
تگهای خبر: بازار , توسعه , تولید , تولید انبوه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۷ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش