در گفتگو با مهر مطرح شد؛
گلایه تولیدكنندگان باتری از صادرات شمش سرب، تولید در معرض تهدید
میزان سنج: رئیس انجمن صنعت باتری با گلایه از صادرات بی رویه كنسانتره و شمش سرب، اظهار داشت: صادرات مواد خام بدون حصول ارزش افزوده سبب شده تولیدكنندگان داخلی با بحران تامین مواداولیه روبرو شوند.
كاظم مرتاض در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: متاسفانه در سالی كه به نام پشتیبانی از كالای ایرانی مزین شده است، صادرات مواد خام بدون حصول ارزش افزوده سبب شده است تولید كنندگان محصولات در رابطه با این فلز سنگین با بحران تامین مواد اولیه روبرو شوند. رئیس انجمن صنعت باتری و ذخیره سازهای ایران اضافه كرد: نزدیك به ۱۵ سال تلاش بخش خصوصی داخلی در خودكفایی تولید باتری خودرو در معرض تهدید است. سالها بازار باتری كشور در دست محصولات بی كیفیت شركت های مشترك المنافع شرق آسیا بود كه طی چندین سال اخیر با ورود بخش خصوصی به این عرصه و سرمایه گذاری كلان، این صنعت به نقطه ای رسید كه نه تنها توان تامین صد در صد نیاز داخل را دارد بلكه در آستانه تصرف بازارهای جهانی هم قرار گرفته است. وی ادامه داد: با این حال در شرایطی كه كشور با چالش جدی اشتغال دست و پنجه نرم می كند عده ای قلیل به طمع كسب سود آنی از صادارت مواد خام، زمینه تعطیلی بیش از ۱۰ واحد تولید باتری در كشور و وابستگی مجدد كشور به محصولات خارجی را فراهم می كنند. وی در مورد معضل تامین مواد اولیه كارخانجات تولید باتری اخطار داد و اظهار داشت: در صورتی كه سیاست های فعلی در این رابطه تغییر نكند، شاهد خاموشی خطوط تولید باتری و بیكاری چندین هزار نیروی كارفعال در این صنعت خواهیم بود. جلوی واردات مواد خام گرفته شده است رئیس انجمن صنعت باتری و ذخیره سازهای ایران بر ضرورت حمایت همه جانبه مسئولان در این برهه حساس تصریح كرد و اظهار داشت: سیاست های غلط سبب شده از یك طرف دروازه های خروج مواد خام مورد نیاز كارخانه ها باز باشد و این مواد به راحتی صادر شوند و از سویی دیگر از ورود مواد خام جلو گیری شود. مرتاض اظهار داشت: مواد اولیه واحدهای تولید باتری از دو طریق تولید مستقیم شمش سرب و استحصال سرب باتری های فرسوده تامین می گردد. شمش سرب به علت افزایش نرخ ارز به شدت در حال خروج از كشور بوده و از سویی هم مجوز واردات باتری فرسوده جهت بازیافت و استحصال سرب به سختی صادر می گردد. وی ادامه داد: عملكرد كارخانجات استاندارد بازیافت باتری تنها در صورتی به صرفه خواهد بود كه با حداكثر ظرفیت فعالیت كنند كه متاسفانه مقدار باتری فرسوده موجود در سطح كشور آنقدر نیست كه بتواند مواد اولیه كارخانجات بازیافت باتری را تامین كند بنابراین صنعت بازیافت ناگزیر از واردات باتری فرسوده برای تامین مواد اولیه خود هستند. این درحالی است كه به بهانه های مختلف واردات باتری فرسوده در یك سیكل معیوب و فرسایشی قرار گرفته و تامین سرب مورد نیاز تولید كنندگان با مشكل مواجه شده است. رئیس انجمن تولید كنندگان صنعت باتری و ذخیره سازها اظهار داشت: درحال حاضر دو راهكار مهم برای جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولید باتری می توان بكار گرفت كه در اولویت اول ممنوعیت صادرات سرب و در مراحل بعدی وضع عوارض حداقل ۳۰ درصدی بر صادرات سرب و كنستانتره سرب می باشد. وی اظهار داشت: صدور مجوز مورد نیاز واحد های بازیافت تامین كننده سرب كارخانجات تولید باتری داخلی هم اقدامی است كه باید پیش از اتمام مواد اولیه واحدهای تولیدی صورت پذیرد. مرتاض ادامه داد: در صورتی كه در این مورد سهل انگاری شود در فصل گرما و اوج مصرف باتری بازار باتری خودرو با چالش جدی مواجه خواهد شد.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب