چرا سرمایه گذار خارجی برای تولید به ایران نمی آید؟

چرا سرمایه گذار خارجی برای تولید به ایران نمی آید؟ میزان سنج: در نشست بررسی راهكارهای جذب تولیدكنندگان خارجی برای تولید در ایران، موانع و راهكارهای حضور تولیدكنندگان خارجی در اقتصاد ایران بررسی گردید.


به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، در این نشست هم اندیشی كه با حضور تولیدكنندگان، پیشكسوتان و اعضای اتاق بازرگانی برگزار شد، ابراهیم جمیلی - رییس خانه اقتصاد ایران - اظهار داشت: باید واقع گرایانه صحبت نماییم. این تحریم یك فرصت است كه ما از اروپا استفاده نماییم و آنها هم بتوانند با ما وارد تعامل اقتصادی شوند.

وی اضافه كرد: در شرایط كنونی باید مسائل سیاسی را حل نماییم اما در همین شرایط هم اگر كسی از خارج پول بیاورد برای تولید در ایران، حتما سودآور است چون نرخ ارز در ایران بالاست و برای سرمایه گذاری خارجی به صرفه است.

هم افزایی؛ نیاز امروز اقتصاد ایران است

رئیس انجمن صادركنندگان نمونه و برتر در مورد برگزاری هم اندیشی های اقتصادی اظهار داشت: اگر این هم اندیشی ها منجر به هم افزایی و تجمیع توان تولیدكنندگان و صادركنندگان بشود، در شرایط فعلی اقتصاد ایران مفید می باشد.

وی اضافه كرد: ما در ایران تعداد دانشگاه های مان هم از چین بیشتر است و هم از آمریكا. تعداد كارخانجات موتورسیكلت سازی ما از چین هم بیشتر است اما میزان تولیدمان خیلی كمتر از آنهاست. شعبه های بانكی ما خیلی زیاد است اما مشكلات اقتصادی ما ریشه در همین سیستم بانكی دارد. هم اكنون فرصت بومی سازی است و خیلی از كالاها را می گردد بومی سازی كرد و ما توانمندی مان هم از دوره جنگ بالاتر است هم از دوره تحریم سابق و هم اندیشی ها می تواند منجر به استفاده از تجربیات دیگران و انتقال تجربیات شود.

او اضافه كرد: در دو سه ماهه آینده فشارهای ارزی بیشتر خواهد شد و ما هم به دولت گفتیم كه ارز ۴۲۰۰ تومانی كاری از پیش نمی برد اما گوشی بدهكار نبود و باید اصلاح ساختار شود وگرنه مشكلات روز به روز بیشتر خواهد شد.

عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: قرار نیست فقط با كشورهای بزرگ كار نماییم. در شرایطی كه آنها علاقه مند به همكاری اقتصادی نیستند، می توانیم با كشورهای كوچك كار نماییم. كشورهای اروپایی مثل لیتوانی و استونی هم كشورهایی هستند كه می توانیم با پژوهش نیازهای آنها را بسنجیم و با آنها همكاری نماییم.

بخش خصوصی ضعف مطالبه گری دارد

عبدالحسن مهنما - پیشكسوت صنایع - هم در این هم اندیشی اظهار داشت: باید ابتدا ببینیم ایران چه جاذبه هایی دارد. مزیت های ایران در حوزه انرژی است. قیمت گاز طبیعی حدود دو سنت در مترمكعب است اما وقتی از مرز خارج می گردد به ۱۲ سنت می رسد، یعنی قیمت های ما واقعی نیست. معدن و ماده معدنی هم مزیت دیگر ایران است. هم اكنون اگر ما فقط داخلی نگاه نماییم فرصت های سرمایه گذاری با پول ایرانی فوق العاده است اما اینكه چرا محقق نمی گردد به علت ضعف هایی است كه مثلا در سیستم بانكی مشاهده می گردد.

معاون وزیر صنایع دولت های هفتم و هشتم اظهار داشت: ما انتظار داریم با این درآمدهای ریالی كه دولت دارد بانك ها به صنایع كمك كنند و سرمایه گذاری رونق بگیرد. متاسفانه بن بستهای سیاسی هم وجود دارد اما اگر در هم اندیشی های اقتصادی بدون رودربایستی صحبت نماییم بخش خصوصی به غیر از كار اقتصادی باید كار فرهنگی هم در حوزه اقتصاد انجام بدهد. باید لابی های تجاری را هم انجام بدهد. باید بپذیریم كه فیتیله نفت دارد خاموش می گردد و دولت هم باید این را بپذیرد. متاسفانه بخش خصوص ضعف مطالبه گری دارد و نمی تواند حقوق خویش را محقق كند.

وی با اشاره به انقلاب صنعتی در اروپا و الگوی آن اضافه كرد: در اروپا بخش خصوصی دست روی دست نگذاشته است كه حكومت لطفش شامل حالش بشود بلكه پیشنهاد داده، رهنمود داده و پای حرف خودش ایستاده است و البته هزینه هم داده است. شرایط سیاسی بد ضد برند است، ضد تجارت است، ضد تولید است و صادرات است اما بخش خصوصی هم باید به وظایف خود عمل كند.

بازارسازی و بازاریابی باید انجام شود

غلامرضا مصطفی پور - عضو سابق هیات مدیره بانك صادرات - هم در این نشست اظهار داشت: ما وقتی از تولید صحبت می نماییم یعنی از عواملی صحبت می نماییم كه منجر به تولید می گردد و همه این عوامل تولید در ایران وجود دارد. زمین و نیروی انسانی در حد وفور است اما چرا تشكیل سرمایه شكل نمی گیرد؟ یكی از عمده ترین معضلات همین عوامل انسانی است. جریان سرمایه مثل یك موجود زنده است و باید عوامل تشكیل دهنده این موجود زنده هارمونی داشته باشند و به هم بیایند. در فضای اقتصادی هم باید این نظم و هماهنگی وجود داشته باشد.

پیشكسوت حوزه بانك و بازار مالی اضافه كرد: سرمایه گذار وقتی سرمایه اش بر نمی گردد این اثر منفی روی سرمایه گذاری دارد و متاسفانه بیشتر از ۹۰ درصد واحدهای اقتصادی ما وابستگی دارند به سیستم بانكی و بیشتر از ۲۰ سال است ما سیستم بانكی را اصلاح نكردیم.

مصطفی پور افزود: لزوم دارد فرهنگ سازی، بازاریابی در حوزه صادرات و واردات و برندسازی و هم شفافیت اقتصادی تولید شود تا سرمایه گذار بتواند چشم انداز داشته باشد و بداند مقرر است چه اتفاقی در آینده بیفتد.

وی با اشاره به ضرورت بازارسازی اظهار داشت: به جر بازاریابی باید بازارسازی هم شكل بگیرد و در حوزه صادرات و واردات ما چاره ای نداریم جز اینكه مسائل سیاسی را حل نماییم تا دروازه های جهان در حوزه اقتصادی باز شود و بتوانیم تعامل داشته باشیم و تعامل با اقتصاد جهانی فرق دارد با حل شدن در آن كه مورد پسند هم نیست.

بخش خصوصی نباید نظاره گر و منفعل باشد

محمدرضا اسكندری - فعال صنعت اتصالات - هم اظهار داشت: بخش خصوصی در شرایط فریز اقتصادی نباید دست روی دست بگذارد و فقط مشاهده گر باشد بلكه باید با هم فكری و عرضه این فكر به تصمیم گیران بتواند نقش تاریخی خویش را در این برهه از اقتصاد ایران ایفا كند.

مدیرعامل گروه صنعتی آتاما با اشاره به علاقه كشورهای كوچك جهت سرمایه گذاری در ایران اظهار داشت: كشورهای زیادی یك گام برای سرمایه گذاری در ایران برداشته اند اما بخش های تصمیم گیر منفعل عمل می كنند و این فعالیت ها به سرانجام نمی رسد.

این فعال صنعت نفت و گاز اضافه كرد: رسالت تاریخی بخش خصوصی، هم افزایی و تجمیع ظرفیت های جامانده برای واكنشی تاریخی به كنشگران عرصه تحریم در این مقطع تاریخی است.

ایتالیایی ها می توانند جایگزین مناسبی برای فرانسوی ها باشند

محمدحسین جبل عاملی - مدرس كسب و كار - در مورد وضعیت كسب و كار در شرایط فعلی اظهار داشت: از دوران عصر مونتاژ در دنیا تجربه نیروی كار ارزان را كشورهای زیادی داشتند و انقلاب چین هم دستاورد همین فعل و انفعالات است.

وی افزود: بنا بر این پتانسیل ما در ایران شاید بتوانیم بعنوان یك كشور صنعتی كه توان تولید دارد و پایه مهندسی هم دارد، تولید نماییم چون كه كشورهای اطراف ما هیچ كدام تولیدكننده نیستند، نه عراق نه پاكستان و نه افغانستان جزو كشورهای صنعتی قرار نمی گیرند.

جبل عاملی با اشاره به سیگنال كشورهای متقاضی تجارت با ایران اظهار داشت: مثلا ایتالیایی ها كه مشتركاتی هم با ایران دارند و مقبول جامعه ایران هستند در چند حوزه همچون دكوراسیون و گردشگری علاقه مند به همكاری با ایران هستند و به نظر می آید كه با عنایت به اشتراكات تاریخی از یك سو و نامطمئن بودن فرانسوی ها در تجارت با ایران از جانب دیگر، می گردد ایتالیایی ها را جایگزین فرانسوی ها در اقتصادی ایران كرد.

این پژوهشگر اقتصادی اظهار داشت: در حوزه معدن هم ایران پتانسیل های بالایی دارد كه اگر تكنولوژی های نوین را وارد نماییم می توانیم زنجیره ارزش را در اقتصادی برای ایران فراهم نماییم.

وی در مورد فاینانس مالی پروژه های اقتصادی اظهار نمود: در گذشته شرایط مناسبی در این خصوص وجود داشت اما این دفعه قرار نیست یك سرمایه گذار و بانك برای سرمایه گذاری و تولید به ایران بیاید بلكه مقرر است شركت های اقتصادی كوچك و بزرگ به علت ارزان بودن نیروی كار برای سرمایه گذاری و تولید به ایران بیایند.

او در مورد موانع حقوقی اظهار داشت: ایفیك كه یكی از سازمان های زیرمجموعه وزارت اقتصاد است این تضمین را به سرمایه گذاران خارجی می دهد كه بتوانند در هر زمانی سرمایه خویش را بدون ضرر خارج كنند. ضمن اینكه باید توجه داشته باشیم كه هم افزایی توان تولید می تواند به جای تولید صرف محصول به انتقال تكنولوژی در صنعت منجر شود.

قوانین دست و پای تولید را بسته است

شهرام رضایی - استاد دانشگاه - در این نشست هم اندیشی اقتصادی اظهار داشت: قوانین دست و پای تولیدكننده را بسته است و باید این قوانین را كه دارای ثبات نیستند به ثبات برسانیم.

وی اضافه كرد: چه تولیدكننده داخلی و چه تولیدكننده خارجی باید در شرایط اقتصادی آرام فعالیت كنند. وقتی تلاطم اقتصادی وجود داشته باشد نمی گردد فعالیت كرد.

او با اشاره به واقعیت تحریم ها اظهار داشت: پژوهش های دانشگاهی نشان داده است كه واقعیت تحریم چیزی كه می گویند نیست و مثلا ما در بخش هایی از حوزه گاز اصلا تحریم نیستیم و می توانیم جذب سرمایه گذار داشته باشیم.

رضایی در مورد صنعت اتصالات انعطاف پذیر هم اظهار داشت: بخش اتصالات انعطاف پذیر هم كه تخصصی است و در صنعت نفت و گاز نقش مهمی دارد همچون بخش هایی است كه تحریم نیست و بازار جهانی هم به این حوزه نگاه دارد و ما تولیدكنندگانی در ایران داریم كه این نیاز را می توانند بر طرف كنند.

وی اضافه كرد: در كشورهای همسایه مثل آذربایجان و گرجستان در كمتر چند ساعت می گردد شركتی را ثبت نمود و فعالیت اقتصادی را شروع كرد. این یك تلنگر است به ما چونكه بوروكراسی آنقدر زیاد است كه تولیدكننده را خسته می كند و این معضل باید تسهیل شود.

تراب خانی - رئیس هیات مدیره سیمان سازان - از فعالان صنعت سیمان هم در این نشست اظهار داشت: تحریم چیز جدیدی نیست و از قبل هم وجود داشته است. بررسی های انجام شده نشان داده است كه خود تحریمی ها تاثیر بیشتری از تحریم ها در اقتصاد ایران دارد.

وی اضافه كرد: هم اكنون بهترین روش، كار كردن با شركت های كوچك اروپایی است تا آنها بیایند به ایران و فعالیت های اقتصادی را با عنایت به مزیت های سرمایه گذاری ایران آغاز كنند چون در شرایط جدید ارزی برای آنها سودآوری بسیار بالایی دارد. من معتقدم كه باید با شركت های كوچك و متوسط اروپایی همكاری نماییم.

مثل ژاپنی ها باید به جلو برویم

امیر سلطانی - پیشكسوت صنعت سیمان - هم اظهار داشت: من معتقدم كه باید مثل ژاپنی ها جلو برویم. باید شركتی تاسیس بشود با هدف بازاریابی برای شركت های كوچك. چینی ها هم هنوز همین سبك را انجام می دهند. وقتی به چین می رویم شركت های تجاری ای وجود دارند كه كالا و خدمات را بازاریابی می كنند و با عوامل تولید در ارتباط هستند. این در شرایطی است كه بهترین شرایط تولید با دانش خارجی ها در كارخانجات ایرانی موجود است و ما بستر تولید خیلی از محصولات را دارا هستیم.

وی اضافه كرد: اگر سرمایه گذاری مثلا ۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری كند و كالا را تولید نماید و ریال بفروشد به صرفه نیست. اگر كسی بخواهد به ایران بیاید بهترین روش این است كه از پتانسیل های داخلی استفاده نماید و سرمایه گذاری در شرایط فعلی دشوار می باشد.

جمیلی - رئیس خانه اقتصاد ایران - در واكنش به این صحبت اظهار داشت: هم اكنون سرمایه گذاری سخت شده است اما این هم قابل قبول نیست كه بگوییم كسی پول نیاورد. كسی آمده است و كارخانه شیشه سازی بوجود آورده است و ارزش آن یك میلیون دلار است و ارزش آن هم ثابت است. كسی اگر سرمایه را هم بیاورد سرمایه اش هدر نمی رود. مگر پس از برجام توتال نیامد. رنو نیامد؟ اگر شرایط به ثبات برسد همه می آیند.

تولیدات نمی تواند صد در صد ایرانی باشد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند با انتقاد از عملكرد اتاق بازرگانی هم اظهار داشت: در دولت های یازدهم و دوازدهم اتاق چه نقشی در كمك به بخش خصوصی داشته است؟ به نظر نمی رسد اتاق بازرگانی توانسته باشد ظرفیت های بخش خصوصی را عرضه كرده باشد و موانع و مشكلات را بر طرف كند.

محمدحسین جبل عاملی هم در تكمیل صحبت های پیشكسوتان صنایع در این هم اندیشی اظهار داشت: یكی از فعالیت های مهم انجام برندسازی خوشه ای است. در كشورهای دنیا هم اكنون وقتی نگاه می نماییم می بینیم كه برندها در نهایت به یك شركت واحد می رسند اما به صورت خوشه ای در تولید فعالیت می نمایند و این یك روش تجربه شده جهانی است.

تنكابنی - فعال صنعتی و تولیدكننده - هم اظهار داشت: در صنعت ایران حلقه های مفقوده ای است كه تولید خیلی از محصولات ما نمی تواند صد در صد ایرانی باشد و البته كه در دنیا محصول تمام ملیتی دیگر معنایی ندارد و تلفیقی از تولید قطعات و محصولات است كه در نهایت به یك برند ختم می گردد.

در این نشست همینطور جعفر علوی - فعال صنعت نفت -، سیامك مرشد -كارشناس نفت و انرژی -، سعید شهروی - كارشناس ارشد صنعتی - هم نقطه نظرات خود برای جذب تولیدكنندگان خارجی برای تولید در ایران را بیان نمودند.




5.0 / 5
3996
1397/08/03
23:18:20
تگهای خبر: بازار , بانك , تجارت , تكنولوژی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۳ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش