سلیمی: دولت تجهیزات مدرن آبیاری را مجانی در اختیار كشاورزان قرار دهد

سلیمی: دولت تجهیزات مدرن آبیاری را مجانی در اختیار كشاورزان قرار دهد میزان سنج: نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: با آبیاری قطره ای و تحت فشار و دستگاه های جدیدی كه در تمام دنیا مورد استفاده است مصرف آب كاسته می شود و كیفیت محصول افزایش می یابد. تهیه چنین امكاناتی برای كشاورزان مشكل است بنابراین دولت باید مزارع و باغات را به سیستم های مدرن آبیاری مجهز كند و این تجهیزات را به صورت مجانی در اختیار كشاورزان قرار دهد.


اصغر سلیمی در گفت وگو با خبرنگار ایسنا، در مورد روش های سنتی آبیاری مزارع، اظهار نمود: در آبیاری سنتی هدر رفت آب زیاد است به صورتی كه آب زیادی تبخیر می گردد و علف های هرز زیادی را در مسیر تولید می كند، در نتیجه هر سال وقت زیادی از باغداران به لایروبی جوی ها صرف می شد و مواد معدنی زیادی از بین می رفت.

وی اضافه كرد: اما با آبیاری قطره ای و تحت فشار و سیستم های جدیدی كه در تمام دنیا مورد استفاده است مصرف آب كاسته می شود و كیفیت محصول افزایش می یابد. تهیه چنین امكاناتی برای كشاورزان مشكل است بنابراین دولت باید مزارع و باغات را به سیستم های مدرن آبیاری مجهز كند و این تجهیزات را به صورت مجانی در اختیار كشاورزان قرار دهد.

این عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، خاطرنشان كرد: وقتی كشاورزان می بینند در مصرف آب صرفه جویی شده است به كِشت بیشتر روی می آورند و به توسعه باغ های خود می پردازند كه باز هم این عامل سبب افزایش مصرف آب می گردد. وقتی درخت و محصولی بزرگ تر می گردد احتیاج دارد كه آب بیشتری مصرف كند و در نتیجه آب كافی در اختیار كشاورز قرار نمی گیرد.

سلیمی اضافه كرد: وزارت جهاد كشاورزی در این خصوص باید یك مركز تحقیقات كشاورزی داشته باشد تا با نظارت دقیق از توسعه باغات و محصولاتی كه آب زیادی را مصرف می كنند جلوگیری كند. شوراها و دهیاری ها هم باید معتمدان را در جریان این تحقیقات قرار دهند كه در نواحی كه با كمبود آب مواجه هستیم و از سیستم های نوین آبیاری استفاده می نماییم، توسعه كشاورزی را نداشته باشیم.

وی ادامه داد: در مناطقی كه نمی توانیم محصولات خویش را با وضع موجود حفظ نماییم باید كشت های جایگزین را با محصولاتی كه آب كمی مصرف می كنند جایگزین نماییم، بنابراین باید كشاورزان را به كِشت محصولات جدید ترغیب نماییم. محصولاتی مانند سیر، زعفران، گل محمدی و سنجد به آب كمی نیاز دارند. گیاهان دارویی زیادی هستند كه می توانند جایگزین برخی محصولات شوند، اما درآمدزایی خوبی هم دارند.

این عضو كمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، تصریح كرد: مركز تحقیقات وزارت جهاد كشاورزی باید روی این محصولات در مناطق مختلف كار كند و با كار كارشناسی روی بهینه سازی منابع آبی و همینطور محصولات جایگزین نقطه نظرات دراز مدت و میان مدتی بدهد تا كشاورزان نروند محصولی را كشت كنند و بعداً تازه بفهمند كه این محصول برای این منطقه و با این خاك مناسب نبوده است.

نماینده مردم سمیرم در مجلس اضافه كرد: اگر این مشكلات پیش بیاید سبب می گردد كه كشاورزان به حاشیه نشینی روی آورند و به شغل های كاذب دیگر روی بیاورند.



5.0 / 5
4642
1396/11/07
20:45:33
تگهای خبر: دستگاه , دولت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۸ بعلاوه ۵
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش