رئیس جهاد كشاورزی گیلان مطرح كرد

تاکید بر شناسنامه دار شدن کیوی صادراتی گیلان

تاکید بر شناسنامه دار شدن کیوی صادراتی گیلان به گزارش میزان سنج، از گیلان رئیس جهاد کشاورزی گیلان، بر لزوم شناسنامه دار کردن باغات کیوی با کد کیو.آر(QR) تصریح کرد و اظهار داشت: یکی از نگاههای جهاد کشاورزی استان گیلان، شناسنامه دار کردن کیوی است تا این محصول صادراتی را بنا به خواست بازار کشورها صادر نماییم.


صالح محمدی در حاشیه جلسه شورای کشاورزی شهرستان تالش در گفت وگو با ایسنا، به اهمیت مبحث کشاورزی در غرب استان با محوریت برنج، کیوی و زنبورداری اشاره نمود و اظهار داشت: در این نشست به بررسی مسائل و سیاست های حاکم بر بخش کشاورزی استان و کشور پرداخته شد.
وی خرید برنج مازاد کشاورزان شالیکار را یکی از دغدغه های حوزه کشاورزی دانست که در جریان سفر مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی به استان گیلان و پیگیری های استاندار مورد توجه قرار گرفت.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان ضمن اشاره به برگزاری نشست های مختلف با معاون اول رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی پیرامون خرید تضمینی برنج، افزود: مقرر بود فروشگاه های زنجیره ای مبادرت به خرید ارقام کیفی همچون هاشمی و کاظمی کنند و کار آغاز شد، اما با قیمت پایین و بنابراین مراتب را به وزارت جهاد کشاورزی انعکاس دادیم تا تجدیدنظر لازم در قیمتها صورت گیرد و هزینه های تولید برنج و سود متعارف شالیکاران که با رنج و زحمت زیاد این محصول را به دست می آورند، در نظر گرفته شود.
محمدی، غرب گیلان را از قطب های تولید کیوی دانست و افزود: کیوی علاوه بر ارزآوری، در این منطقه اشتغال بوجود آورده و بنابراین تاریخ صادرات این محصول باغی را مورد بررسی قرار دادیم که از اهمیت زیادی برخوردار می باشد. با پیگیری های صورت گرفته با معاونت باغبانی وزارت جهاد کشاورزی و هماهنگی های انجام شده با گمرکات ایران، بزودی زمان شروع صادرات را اعلام می نماییم.

وی ضمن اشاره به گرمای هوا در مرحله قندگیری این میوه و ضرورت توجه به ملاحظات بازارهای جهانی، تصریح کرد: کیفیت کیوی باید بگونه ای باشد که بازار خودمان را از دست ندهیم.
رئیس جهاد کشاورزی گیلان از طریق اندازی میز تخصصی کیوی به علت اهمیت مبحث در استان اطلاع داد و اظهار داشت: اساتید دانشگاه و فعالان بخش تولید و تجارت و سردخانه داران و باغداران و بازرگانان عضو این میز تخصصی هستند تا مسائل میوه کیوی لحاظ و کمترین صدمه در فرآیند تولید و صادرات به این محصول وارد شود.

او همینطور بر لزوم شناسنامه دار کردن باغات کیوی با کد کیو.آر(QR) تصریح کرد و اظهار داشت: امروزه خیلی از کشورها از راه کد کیو.آر سلامت محصول را رصد می کنند و بنابراین یکی از نگاههای جهاد کشاورزی استان گیلان، شناسنامه دار کردن کیوی است تا این محصول صادراتی را بنا به خواست بازار کشورها صادر نماییم.
محمدی، کد کیو.آر را از الزامات مصرف کیوی در کشورهای خارجی دانست و بیان نمود: اگر کشوری از ما کد کیو.آر بخواهد و ما نداشته باشیم، امکان صادرات آن محصول وجود نخواهد داشت. در واقع کد کیو.آر شناسنامه باغ است و هر باغدار باید به کمک مسئول فنی، کلیه فعالیتهای باغبانی شامل نوع کود و زمان مصرف و میزان مصرف آن و زمان هرس و روش مبارزه با آفات و بیماری ها و نوع کنترل کننده ها و حشره کش های بیولوژیک و... را ثبت کند تا سلامت میوه و مدیریت باغ تحت کنترل بوده و در صورت صادرات به هر نقطه دنیا، این شناسنامه قابل ملاحظه باشد.

رئیس جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه باغات درجه دو و درجه سه کیوی باید به درجه یک ارتقا پیدا کنند، اضافه کرد: مصرف بهینه آب و استفاده از شیوه های نوین باغداری هم در دستور کار است.
ایشان در ادامه به سه خواسته سازمان جهاد کشاورزی استان از وزارت خانه مربوطه و کمیسیون کشاورزی مجلس برای پشتیبانی از کشاورزان و پایداری تولید اشاره نمود و متذکر شد: می خواهیم که میزان تولید برنج در استانهای برنج خیز مشخص شود و سرانه ی مصرف برنج با تغییر الگوی مصرف خانوار از ۳۵ کیلو به ۳۰ کیلو برسد؛ همینطور مصوبه ممنوعیت واردات برنج تا چهار ماه بعد از زمان برداشت اجرایی شود، چونکه این مصوبه پارسال لغو شد و واردات برنج به تولید داخل ضربه زد.



5.0 / 5
270
1402/05/27
20:34:36
تگهای خبر: بازار , تجارت , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۹ بعلاوه ۱
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش