مدیران سرمایه چینی به ثروت نفتی خاورمیانه چشم دوختند

مدیران سرمایه چینی به ثروت نفتی خاورمیانه چشم دوختند میزان سنج: صندوق ثروت دولتی و برخی از بانکها و صندوق های تامینی چین با هدف کسب سهم بزرگ تری از ثروت نفتی خاورمیانه، حضور خودرا در این منطقه تقویت کرده اند و موجب افزایش نگرانی واشنگتن نسبت به همکاری نزدیک تر بین چین و متحدان آمریکا در منطقه خلیج فارس شده اند.



به گزارش میزان سنج به نقل از ایسنا، امسال، چندین بانک دولتی چین، صندوق ثروت ۱.۳۵ تریلیون دلاری چین و برخی از مدیران دارایی دومین اقتصاد بزرگ جهان، دفاتر و کسب و کارهایی را در دبی، ابوظبی و سایر مراکز مالی در خاورمیانه، تاسیس کرده اند که انتظار می رود درآمد حاصل از نفت در بخش های فناوری پیشرفته و هوش مصنوعی آن استفاده گردد.

موسسات مالی چینی با بانکهای بزرگ وال استریت در خاورمیانه به رقابت خواهند پرداخت. کشورهای حوزه خلیج فارس به نوبه خود بدنبال سرمایه گذاری در چین هستند و از بانکها و مدیران دارایی با دانش بازار چین استقبال می کنند.

مدیران ثروت چینی بدنبال حضور راهبردی در خاورمیانه هستند. تنها در امسال، شرکت سرمایه گذاری «اینفی کپیتال منیجمنت» که در هنگ کنگ مستقر است، افتتاح یک دفتر در ابوظبی را اعلام نمود. خبرگزاری WAM امارات در مارس آگاهی داد «اینفینی»، نخستین صندوق تامینی آسیایی است که با بهره برداری از تعمیق روابط بین آسیا و خاورمیانه، کسب و کاری در امارات عربی متحده راه اندازی می نماید.

تونی چین، موسس، مدیرعامل و مدیر ارشد اجرائی شرکت «اینفینی» اظهار داشت: ما به پتانسیل فوق العاده خاورمیانه به عنوان یک مرکز سرمایه گذاری جایگزین باور داریم.

بانک CMBI چین در آوریل فعالیت خودرا در مرکز مالی دبی شروع کرد و همزمان، صندوق سرمایه گذاری مستقل چین با شرکت اینوستوکورپ بحرین برای ایجاد یک صندوق سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در خاورمیانه، پیمان شراکت بست.

شرکت اینوستوکورپ و «شرکت سرمایه گذاری چین» (CIC) که یکی از بزرگترین صندوق های سرمایه گذاری دولتی جهان است، در آوریل، «اینوستکورپ گلدن هورایزن» را برای سرمایه گذاری در شرکت های برخوردار از رشد بالا در عربستان سعودی و سایر کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و چین، راه اندازی کردند. این پلت فرم سرمایه گذاری، اندازه یک میلیارد دلار را هدف گذاری کرده و توسط سرمایه گذاران موسسه ای معتبر و سرمایه گذاران خصوصی و همین طور CIC، پشتیبانی می شود.

شرکت دولتی «چاینا اینترنشنال کپیتال کورپ» (CICC) که حضور خودرا در خاورمیانه نیز تقویت کرده است، امیدوار است بتواند منابع مالی را از خلیج فارس به اقتصاد چین جذب نماید.

تجارت چین و خاورمیانه فراتر از انرژی رشد می کند

چین و خاورمیانه با روابط سرمایه گذاری نزدیک تر، بدنبال روابطی فراتر از نفت و گاز در آینده هستند.

غول بانکی اچ اس بی سی انگلیس که حضور پررنگی در آسیا دارد، ماه گذشته اعلام نمود تجارت، سرمایه گذاری و کریدور سفر خاورمیانه و آسیا در سالهای آینده، رونق خواهد گرفت.

سیمون ویلیامز، رییس اقتصاددان منطقه اروپای مرکزی و شرقی، خاورمیانه و آفریقای اچ اس بی سی در این زمینه اظهار داشت: سرمایه گذاری دو طرفه که در راس آن چین و عربستان سعودی و هند و امارات عربی متحده قرار دارند، می تواند سالانه به ۳۶ میلیارد دلار افزایش یابد.

تجارت کالا میان آسیا و خاورمیانه در سال ۲۰۲۲، به ۹۵۴ میلیارد دلار بالغ شد. طبق پیش بینی اچ اس بی سی، این رقم می تواند تا سال ۲۰۳۵، به ۱.۹ تریلیون دلار افزایش پیدا کند. در مقابل، تجارت آمریکا و چین در سال ۲۰۲۲، به حدود ۷۵۰ میلیارد دلار بالغ شد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، آمریکا باتوجه به این واقعیت که امارات و عربستان سعودی را به عنوان شرکای اصلی دفاعی خود در منطقه خاورمیانه دارد، ممکنست برخی از سرمایه گذاری های خاورمیانه ای چین را به ویژه در عرصه های فناوری و هوش مصنوعی، حساس بیابد.





منبع:

5.0 / 5
247
1403/03/18
11:57:38
تگهای خبر: بازار , بانك , تجارت , دلار
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۷ بعلاوه ۵
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش