چگونه وكیل مناسب انتخاب كنیم؟

چگونه وكیل مناسب انتخاب كنیم؟ میزان سنج: انتخاب وكیل مناسب، شاید برای خیلی از آن هایی كه خواننده این متن هستند، مساله بی اهمیتی باشد.



به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر و به نقل از سایت (IranianLawyer.info)، تجربه ثابت كرده كه گاهی در زندگی انسان بن بست های تاریكی پیش می آید كه به حضور یك وكیل خبره نیاز پیدا می كند. قرار نیست فرد حتما متهم شود یا جرمی را مرتكب شود كه به حضور یك وكیل نیاز پیدا كند، بلكه ممكن است بعنوان شاكی به دادگاه رجوع كند و در این خصوص نیاز به مشاوره ی یك فرد آگاه داشته باشد. پس طبیعی است كه باید با نحوه رجوع به وكلا و نحوه انتخاب فرد شایسته، آشنا و آگاه باشد.
ذكر این نكته هم ضروری می باشد كه در دعاوی حقوقی كه مجازاتی به دنبال ندارد، عموما نیاز چندانی به وكیل نخواهید داشت. اما در پرونده های كیفری چه متهم باشید و چه از بی گناهی خود مطمئن باشید لازم است كه وكیلی در كنار خود داشته باشید كه با استفاده از جزئیات قانونی از شما دفاع كند.
قدم اول:
در ابتدا لازم است كه از صلاحیت قانونی وكیل خود آگاه شوید. برای اطمینان از این امر باید به سایت كانون وكلا مراجعه نموده و از صحت و سقم پروانه ی وكالت فرد مورد نظر اطمینان حاصل كنید. چون كه در پاره ای از اوقات افراد در اثر اقدامات غیر قانونی، پروانه ی وكالت شان باطل می گردد یا افراد سودجویی با جعل گواهی وكالت اقدام به فریب مردم كنند.
قدم دوم:
برای اینكه كار حقوقی تان روال عادی خویش را طی كند، لازم است وكیل اخلاق مداری را انتخاب كنید. مثل تمام مشاغل دیگر در بین وكلا هم افراد ناشایستی پیدا می شوند كه با دستاویز قرار دادن بندها و تبصره های حقوقی موكل خویش را فریب داده و از وی اخاذی كنند. برای این كار لازم است كه در مورد مسئله ی پیش آمده از مشورت و راهنمایی چند وكیل به نام و برجسته استفاده كنید. از میان راهنمایی های صورت گرفته می توانید فرد اصلح تر را انتخاب كنید.
قدم سوم:
از حسن شهرت وكلا و تجربه ی اطرافیان تان بهره بگیرید. بهترین روش برای انتخاب وكیل شایسته استفاده از تجارب موفق افراد دیگر است. تجربه مفید كاری، قانون مداری و حسن شهرت از خصوصیت های برجسته یك وكیل دعاوی است. چون كه هستند وكلایی كه از تعرفه ی تصویب شده پیروی نمی كنند و اقدامات غیر قانونی دیگری دارند.
قدم چهارم:
همان طور كه قبلا هم گفته شد، وكالت علاوه بر سواد به تجربه هم نیازمند است. حوزه كاری وكلا بسیار گسترده است. پس باید به وكیلی رجوع كنید كه در حوزه ی دعاوی شما در دادگاه، تجربه های موفقی داشته باشد و بتواند راهنمایی و مشاوره خوبی به شما عرضه نماید.
قدم پنجم:
در ضمن امضای برگه ی وكالت نامه، باید دقت داشته باشید كه چه اختیاراتی به وكیل خود می دهید. همان طوری كه در مواد ۳۵ و ۳۶ قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب (در امور مدنی) به خوبی به آن اشاره شده است، وكیل در دادگاه ها تمام اختیارات راجع به دادرسی را داراست مگر مواردی كه موكل آنها را از وی سلب كرده باشد. گاهی بر مبنای مفاد پرونده، لازم است كه شما تمام ۱۴ اختیار مندرج در وكالت نامه را به وكیل خود بدهید و گاهی تنها باید اجازه ی تنظیم وكالت نامه را به وی واگذار كنید. اما به این نكته هم توجه داشته باشید كه هر چقدر حوزه ی اختیارات وكیل گسترده تر باشد قدرت مانور بیشتری در دادگاه خواهد داشت.
قدم ششم:
باید بدانید كه اگر از نحوه ی دفاع وكیل و از عملكرد وی در مورد پرونده ناراضی باشید، یا وكیل شما تخلفات دیگری انجام داده، می توانید با رجوع به دادسرای كانون وكلای دادگستری مستقر در كانون وكلا، از وی شكایت كنید. در این صورت حتی امكان بازگشت حق الوكاله ای كه پرداخت كرده اید، هم وجود دارد.
منبع: سایت وكلای ایرانی (IranianLawyer.info)

5.0 / 5
4549
1397/01/21
14:48:10
تگهای خبر: قانون
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۷ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش