پشت پرده گرانی لاستیک در بازار

پشت پرده گرانی لاستیک در بازار به گزارش میزان سنج، همشهری نوشت: بازار لاستیک در ماه های گذشته با چالش های مختلفی مواجه بوده و قیمتها روند صعودی داشته است. بررسی ها نشان داده است علت ایجاد التهاب در بازار کاهش ۱۴درصدی تولید ناشی از تأمین نشدن ارز مورد نیاز صنایع لاستیک سازی بوده است. با این وجود به نظر می آید مشکل تأمین ارز تولیدکننده های لاستیک درحال حل شدن است.



بازار لاستیک در طول چندماه گذشته فرازونشیب های زیادی داشته و حتی به تشکیل صف های طولانی برای دریافت لاستیک با نرخ مصوب منجر گردیده است.

بررسی ها نشان داده است علت اصلی این مورد کاهش تولید لاستیک در ۵ ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل بوده است. سال قبل جمعا ۹میلیون و۱۰۰هزار حلقه لاستیک در ۵ ماه سال برای خودرو های سواری تولید شد که این میزان سال جاری به کمتر از ۸میلیون حلقه رسید.

این ارقام نشان داده است تولید لاستیک سواری در ۵ ماه سال جاری بیشتر از یک میلیون حلقه معادل ۱۴درصدکاهش داشته و علت تشکیل صف های طولانی برای خرید لاستیک و افزایش قیمت در بازار غیررسمی ناشی از همین مبحث است. اما چرا تولید کاهش یافت؟

در ابتدای سال قرار بود ارز مورد نیاز صنایع لاستیک سازی برای تأمین مواداولیه و همچنین واردات از محل ارز نیمایی به قیمت ۲۸هزارو۵۰۰تومان تخصیص داده شود.

به طور طبیعی سالانه ۲۴میلیون حلقه لاستیک در کشور تولید می شود که از این میزان سالانه ۲۱میلیون حلقه در داخل تولید می شود و بقیه از راه واردات تأمین می شود. بدین منظور سالانه رقمی بین ۲۵۰ تا ۳۰۰میلیون دلار صرف واردات و همین میزان هم صرف تأمین مواداولیه تولید می شود.

این به معنای اینست که صنعت لاستیک سازی سالانه به ۵۰۰ تا ۶۰۰میلیون دلار ارز برای تولید و واردات نیاز دارد که این ارز طبق توافق های ابتدای سال باید از محل ارز نیمایی و به قیمت ۲۸هزارو۵۰۰تومان تأمین می شد. اما ۲ مشکل یکی در تخصیص ارز و دیگری انتقال حواله های ارزی به کاهش تأمین منابع ارزی این صنعت و درنهایت کاهش تولید در صنعت لاستیک سازی منجر گردید.

آنطور که محسن صفدری مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری وزارت صنعت تأیید کرده است بخش عمده مشکل تأمین ارز صنایع لاستیک سازی ناشی از مشکلاتی بوده که برای انتقال حواله های ارز به ذینفعان خارجی وجود داشته است.

با این حال طبق آخرین خبرها گشایش هایی در بانک مرکزی در این مورد بوجود آمده و انتظار می رود در هفته های آینده مشکلات تأمین ارز صنایع لاستیک سازی برطرف شود و بازار لاستیک به آرامش برسد.



۲۲۰۲۲۳


5.0 / 5
355
1402/06/18
12:10:56
تگهای خبر: بازار , بانك , تولید , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۳ بعلاوه ۴
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش