نایب رئیس كمیسیون تسهیل كسب و كار:

افت لیر در تركیه

افت لیر در تركیه به گزارش میزان سنج نایب رئیس كمیسیون تسهیل كسب و كار اتاق بازرگانی تهران معتقد می باشد كه دولت ها در ایران پایین آمدن ارزش پول ملی را منفی می بینند در حالیكه امروز كشورهایی مثل چین و تركیه با این اقدام صنعت گردشگری شان را رونق داده و صادرات شان را بهبود بخشیده اند.



احمد كیمیایی اسدی در گفت وگو با ایسنا، اظهار داشت: به طور كلی كشورها برای آنكه صادرات خویش را توسعه دهند در برخی از مواقع ارزش واحد پول ملی شان را كم می كنند.

وی ادامه داد: این اتفاق منجر به این می گردد كه صادرات شان رونق بگیرد و بتوانند وضعیت تولید داخلی شان را ساماندهی كنند. به عنوان نمونه كشورهای تركیه و چین در مقاطعی ارزش پول ملی خویش را با برنامه كاهش داده اند تا بتواند صادرات خویش را در رقمی كه مد نظر دارند نگه دارند.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اضافه كرد: متاسفانه در ایران این مورد خیلی خوب جا نیفتاده است و كاهش ارزش پول ملی برای دولت ها نكته منفی به حساب می آید كه فكر می كنند اگر این اتفاق بیفتد یك ضعف است. از ابتدای سال ۱۳۹۲ كه دولت یازدهم سر كار آمد تابحال ارزش لیر تقریبا نصف شده است كه این نشان داده است ارزش پول ملی تركیه به شدت پایین آمده است.

احمد كیمیایی اسدی خاطرنشان كرد: این نشان داده است كه دولت ها در ایران به مبحث ارز به این شكل نگاه می كنند كه ارزش پول ملی پایین نیاید. در ابتدای دولت یازدهم نرخ دلار حدود ۳۷۰۰ تومان بود و تا حدود دو ماه پیش هم همین قیمت بود و اكنون مدت كوتاهی است كه گران شده است. مسئله ارز ارتباط مستقیم با صادرات ما دارد و می تواند تولید مان را رونق ببخشد. ما می توانیم مانند دیگر كشورها این اقدام را با برنامه انجام دهیم چون به طور كلی به نفع مان خواهد بود.

نایب رئیس كمیسیون تسهیل كسب و كار اتاق بازرگانی تهران اضافه كرد: امروز مشاهده می كنیم كه پایین آمدن ارزش پول ملی در تركیه سبب شده است كه سفر كردن به این كشور از مسافرت به كیش و قشم ارزان تر تمام می گردد. اما ما به هر نحوی كه شده می خواهیم ارزش پول ملی مان را بالا نگه داریم و تنها كاری كه می كنیم این است كه با یارانه ای كه می دهیم كشورهای دیگر را آباد می كنیم. این كشورها با این اقدام صنعت گردشگری شان را راه می اندازند و صادرات شان را می افزایند. امیدواریم كه در این مقطع حساس صادرات مان لطمه نخورد.



 

5.0 / 5
4720
1396/09/02
14:08:02
تگهای خبر: تولید , دولت , صادرات , صنعت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۱ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش