گزارش میزان سنج به نقل از مهر؛
مسكن مهر هایی كه بدون متقاضی خوانده می شد، به داددولت خواهد رسید؟
به گزارش میزان سنج كارشناسان معتقدند رونق تولید مسكن تنها در صورتیكه متناسب با الگوی نیاز باشد، باعث تعادل در عرضه و تقاضای مسكن می شود و تغییر نام پروژه های مسكن مهر، تسكینی برای درد بازار مسكن نیست.
به گزارش میزان سنج به نقل از مهر، دوشنبه ۲۶ فروردین ماه حبیب الله طاهرخانی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شركت عمران شهرهای جدید در اولین نشست هم اندیشی مدیران عامل شهرهای جدید در سال ۹۸ در مورد برنامه وزارت راه و شهرسازی در مورد واحدهای باقی مانده مسكن مهر اظهار داشت: نكته مهم آن است كه واحدهای فاقد متقاضی و همینطور واحدهایی كه تعیین تكلیف شده و در چارچوب برنامه جدید تولید و عرضه مسكن تحت عنوان مسكن امید قرار گرفته اند از بحث مسكن مهر خارج شده و در چارچوبی جدید به متقاضیان واگذار شوند چونكه خصوصیت های این واحدها با مسكن مهر به صورت كامل تفاوت داشته و دیگر تحت این عنوان نباید پیگیری شوند.
سه شنبه ۲۷ فروردین، داود صفدری، مدیرعامل شركت عمران شهر جدید هشتگرد هم با اشاره به قرار دادن واحدهای باقی مانده مسكن مهرِ هشتگرد تحت عنوان مسكن امید اظهار داشت: برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی برای راه اندازی مسكن امید و ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسكونی طی سال های باقی مانده تا آخر دولت دوازدهم است كه سهم شهر جدید هشتگرد از این برنامه ۱۸ هزار واحد است. صفدری با اشاره به وجود ۱۰ هزار واحد مسكن مهر بدون متقاضی در شهر جدید هشتگرد اظهار داشت: ۵ هزار واحد آن از برنامه مسكن مهر خارج شده و به برنامه مسكن امید تحت عنوان «مسكن خودمالكی» تبدیل گشته كه پیمانكار بعد از تكمیل این واحدها، آنها را به فروش می رساند و این ۵ هزار واحد بعنوان بخشی از برنامه ساخت ۱۸ هزار واحد مسكونی خودمالكی در هشتگرد قرار می گیرد.
مسكن مهرهایی كه بدون متقاضی خوانده می شد به داد دولت می رسد؟
در همین ارتباط مهدی غلامی، مدیر گروه مسكن مركز مطالعات تكنولوژی دانشگاه علم و صنعت در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد قرار گرفتن واحدهای بدون متقاضی مسكن مهر در شهرهای جدید بعنوان بخشی از برنامه مسكن امید اظهار داشت: مسئولین وزارت راه و شهرسازی بگونه ای از بدون متقاضی بودن واحدهای مسكن مهر در رسانه ها خبر می دهند كه گویی این واحدها تكمیل شده اند و مردم تمایلی جهت استفاده از آنها را ندارند.
وی افزود: این در شرایطی است كه به جرأت می توان گفت تمام واحدهای مسكن مهر تكمیل شده، دارای متقاضی هستند و اگر واحد مسكن مهری بدون متقاضی مانده به علت فراهم نشدن امكانات اولیه مانند آب و برق و گاز و مسیرهای دسترسی است.
غلامی خاطرنشان كرد: در مورد همین واحدهای تكمیل نشده هم اگر امكان ثبت نام برای مردم وجود داشت تابحال این واحدها هم بدون متقاضی باقی نمی ماند. مخصوصاً در مورد شهرهای جدید اطراف تهران كه برخی از مستأجران دیگر توان پرداخت اجاره بها و هزینه های دیگر شهر تهران را ندارند، اساساً جهت استفاده از مسكن مهر استقبال می كردند. شاهد این ماجرا برنامه شركت عمران شهرهای جدید است كه مقرر است این واحدها را به پیمانكاران واگذار كنند و آنها بعد از تكمیل واحدها، آنها را به قیمت روز و بسیار بیشتر از واحدهای مسكن مهر به فروش برسانند.
رفتار جدید، متناقض با برنامه اعلامی دولت
این كارشناس اقتصاد مسكن در مورد برنامه وزارت راه و شهرسازی برای تولید و عرضه ۹۰۰ هزار واحد مسكونی تا سال آینده اظهار داشت: این كه مسكن تحت چه عنوانی ساخته شود اهمیت چندانی ندارد. بلكه مهم این است كه میزان تولید و عرضه بگونه ای باشد كه پاسخگوی تقاضای بازار باشد.
وی اضافه كرد: محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی بارها از برنامه خود در خصوص عرضه ۹۰۰ هزار واحد تا آخر سال ۹۸ اطلاع داده و بیان كرده است از این ۹۰۰ هزار واحد، ۵۰۰ هزار مربوط به تكمیل واحدهای باقی مانده مسكن مهر است و ۴۰۰ هزار واحد هم در شهرهای جدید و همینطور برنامه بازآفرینی شهری مقرر است ایجاد شود. در نتیجه اگر بخشی از واحدهای باقی مانده مسكن مهر هم با نام مسكن امید یا هر نام دیگری در چارچوب ۴۰۰ هزار واحد گنجانده شود، برنامه اعلامی وزیر به سرانجام نمی رسد. هرچند با عنایت به وجود تقاضای ناشی از ۷۰۰ هزار ازدواج در سال و تقاضاهای انباشته شده بازار مسكن كه ناشی از سال های گذشته وجود دارد، باید برای بیشتر از ۹۰۰ هزار واحد هم برنامه ریزی و سیاستگذاری كرد.
الگوهای مناسب در تولید مسكن مورد توجه قرار گیرد
مدیر گروه مسكن مركز مطالعات تكنولوژی دانشگاه علم و صنعت با عنایت به وضعیت نابسامان بازار مسكن اظهار داشت: ضمناً واحدهایی كه با برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی راه اندازی می شود باید بگونه ای در اختیار مصرف كننده واقعی قرار گیرد كه با توان اقتصادی خود امكان پرداخت هزینه آنرا داشته باشد. برای مثال در طرح مسكن مهر با حذف هزینه زمین كه بخش قابل توجهی از قیمت مسكن را به خود اختصاص می دهد، خیلی از خانواده ها می توانستند صاحب خانه شوند.
غلامی افزود: اگر مقرر است هزینه زمین هم حذف نشود، روش هایی باید مد نظر باشد كه تولید مسكن با سرعت صورت گیرد و عرضه هم به موقع و با قیمت مناسب صورت گیرد. برای مثال طرح مسكن ویژه كه در تهرانسر اجرا شد قابل الگوگیری است. در این طرح متقاضیان هزینه ساخت را به صورت پیش خرید و هزینه زمین را پس از تحویل گرفتن واحدهای خود، به صورت اقساط پرداخت می كنند. ضمناً بر خلاف انبوه سازی های مشاركتی، چون سازندگان در مالكیت واحدها سهیم نبودند، علاوه بر كاهش قیمت مسكن، سود حاصل از سرمایه گذاری در فرایند ساخت، از فروشنده به مصرف كننده منتقل شد. بدین ترتیب منفعت ناشی از نهاده ها و تسهیلات عرضه شده از جانب دولت، به جای واسطه ها مستقیماً به گروه های هدف تعلق گرفت.
تغییر رویكردها به سمت تولید مسكن واقعی باشد
در آخر مهدی غلامی، با اشاره به ركود سنگین در بخش تولید مسكن در سال های اخیر اظهار داشت: ظرفیت بالای اشتغالزایی تولید مسكن و ارتباط گسترده این بخش با صنایع دیگر كه می تواند باعث حركت كل اقتصاد كشور شود، در سال های اخیر مورد غلفت قرار گرفت و سیاست های اعمالی نتوانست بخش مسكن را از ركود خارج نماید.
غلامی اضافه كرد: این تصور وجود داشت كه تغییر بعضی افراد و رویكردهای دولت می تواند رونقی در بخش تولید مسكن ایجاد كند كه باعث تعادل عرضه و تقاضا در بازار مسكن شده و مانعی بر افزایش شدید قیمت ها شود مشروط بر آن كه وزارت راه و شهرسازی در بعضی برنامه های خود بازبینی كند و به تغییر نام و افتتاح پروژه هایی كه سال های گذشته شروع شده اكتفا نكند.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب