در گفت وگو با یك پژوهشگر مالیاتی مطرح شد

ابرپروژه مالیات به سر انجام رسید

ابرپروژه مالیات به سر انجام رسید به گزارش میزان سنج، یک پژوهشگر حوزه مالیات می گوید: طی دو سال قبل به ترتیب شاهد تحقق ۱۱۳ و ۱۰۳ درصدی درآمدهای مالیاتی دولت بودیم؛ سال قبل ۴۷۰ هزار میلیارد تومان منابع مالیاتی به دست آمد که رشد قابل ملاحظه ای نسبت به گذشته داشت. در دولت سیزدهم سامانه مودیان بعنوان یک ابرپروژه معطل مانده افتتاح شد.


علی ملک زاده در گفتگو با ایسنا در تحلیل عملکرد مالیاتی دولت سیزدهم بمناسبت هفته دولت اظهار نمود: کشورها برای تأمین بودجه خود راهکارهای مختلفی دارند. فروش منابع طبیعی مثل نفت، استقراض از بانک مرکزی، فروش اوراق، فروش اموال دولتی همچون این راهکار ها است اما بخشی که کمترین صدمه را به اقتصاد می زند و غیرتورمی به حساب می آید مالیات است. در خیلی از کشورها بخش اصلی بودجه از راه مالیات تأمین می شود.
وی تصریح کرد: متاسفانه در ایران به علت دسترسی به درآمدهای نفتی که از گذشته وجود داشته چندان به توسعه نظام مالیاتی پرداخته نشده که و عموما با مسائلی مثل فرار مالیاتی و تبعیض مالیاتی مواجه بودیم.

چاره ای جز رفتن به سمت مالیات نداریم
این کارشناس امور مالیاتی ضمن اشاره به کاهش درآمدهای نفتی ناشی از تحریم ها اظهار داشت: با گسترش و شدت تحریم ها در چند سال گذشته فروش نفت کاهش محسوسی یافت و حتی درآمد حاصل از فروش نفت هم قابلیت برگشت به کشور نداشت. ازاین رو دولت به مالیات توجه بیشتری کرد و تصمیم گرفت مالیات را توسعه دهد.
ملک زاده خاطرنشان کرد: ما می توانیم بودجه کشور را از راه مالیات تأمین و نفت را بعنوان یک ثروت ملی و بین نسلی ذخیره نماییم یا اینکه منابع حاصل از درآمدهای نفتی را به توسعه زیرساخت ها و بخش های عمرانی اختصاص دهیم.

تعداد مودیان مالیاتی به ۴.۵ میلیون نفر رسید
وی حرکت به سمت هوشمندسازی درآمدهای مالیاتی را گام مهم دولت سیزدهم دانست و اظهار داشت: قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در جهت هوشمندسازی در سال ۱۳۹۸ توسط مجلس تصویب و ابلاغ اشد. متاسفانه دولت قبل به این مورد اهمیت چندانی نداد. حدود یک سال برگزاری مناقصه سامانه مودیان گرفتار تاخیر شد و کارها آن چنان که باید و شاید پیش نرفت.
قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان در جهت هوشمندسازی در سال ۱۳۹۸ توسط مجلس تصویب و ابلاغ اشد. متاسفانه دولت قبل به این مورد اهمیت چندانی نداد. حدود یک سال برگزاری مناقصه سامانه مودیان گرفتار تاخیر شد و کارها آن چنان که باید و شاید پیش نرفت.
این پژوهشگر حوزه مالیات بیان نمود: دولت جدید اهتمام خویش را جهت راه اندازی سامانه مودیان بیشتر کرد. اقدامات مقدماتی که در متن قانون پیشبینی شده بود در سالهای ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ به سر انجام رسید. طبق ماده ۱۰ و ۱۱ سامانه فروشگاهی و مودیان، دستگاههای کارت خوان به پرونده های مالیاتی متصل شدند. این سبب شد جلوی بسیاری از فرارهای مالیاتی گرفته شود. تعداد مودیان مالیاتی حدود ۲.۴ میلیون نفر افزایش پیدا کرد و به بیشتر از ۴.۵ میلیون نفر رسید. طبیعتا درآمدهای مالیاتی هم افزایش قابل ملاحظه ای یافت.

تحقق درآمدهای مالیاتی، فراتر از تکالیف قانونی
ملک زاده تصریح کرد: سازمان امور مالیاتی در دو سال گذشته توانسته بیشتر از آنچه که مجلس پیشبینی کرده درآمدهای مالیاتی محقق کند. سال ۱۴۰۰ تحقق درآمدهای مالیاتی ۱۱۳ درصد و سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۳ درصد بود که پارسال ۴۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شد. در چهار ماهه ۱۴۰۲ هم طبق آمار با رشد ۵۰ درصدی درآمدهای مالیاتی نسبت به مدت مشابه سال قبل روبرو شده ایم؛ به صورتی که طی چهار ماهه سال جاری درآمدهای مالیاتی ۲۱۶ هزار میلیارد تومان بوده است.
وی با بیان اینکه سامانه مودیان در افزایش درآمدهای مالیاتی موثر بوده است اظهار داشت: سامانه مودیان در واقع ابرپروژه است که تمامی معاملات را پوشش می دهد. این معاملات ابتدا اعتبارسنجی و سپس به سازمان امور مالیاتی ارسال می شود.
این پژوهشگر حوزه مالیات تصریح کرد: آمار نشان داده است در دو سال قبل چتر مالیات گسترش یافته اما سایر دستگاههای مرتبط همچون بانک مرکزی، بانکها و وزارت صمت باید با سامانه مودیان هماهنگ شوند. وزارت صمت نسبت به شناسایی کالاها و خدمات اقدام نماید. داده های سامانه جامع تجارت می تواند در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد.

تعیین سخنگوی مالیات در شفاف سازی موثر بود
ملک زاده یکی از اقدامات مثبت سازمان امور مالیاتی را تعیین سخنگوی دانست و اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی بعنوان بخشی که با مردم در ارتباط می باشد طبیعتا باید به سوالات مردم هم پاسخ بدهد. داشتن سخنگو به شفافیت اقدامات سازمان امور مالیاتی کمک می نماید و به برطرف شدن برخی ابهامات و سوالات می انجامد.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد می شود در قسمت های مشابه مالیات که سطح ارتباط گسترده ای با مردم دارد و مردم نسبت به عملکرد آن دغدغه دارند، بخشی برای پاسخگویی ایجاد شود. به صورت مثال در طرح نهضت ملی مسکن مردم باید بدانند آخرین اقدامات چیست و این امکان را داشته باشند که سوالات خویش را از سخنگو مطرح کنند. در چنین شرایطی جدیت دولت در انجام کارها هم مورد سنجش قرار می گیرد.
با وجود ساماندهی دستگاههای کارت خوان، هنوز در بعضی بخش ها راهکارهایی همچون دریافت پول نقد، طلا، سکه یا حتی دلار برای فرار مالیاتی دیده می شود. در سامانه مودیان پیشبینی شده که طبق ماده ۱۰ باید تفکیک حساب های شخصی و تجاری صورت گیرد. این کار شروع شده و سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی، حساب هایی که متصل به پرونده مالیاتی است بعنوان حساب تجاری شناسایی می کند. اما حساب هایی هستند که تراکنش های نامتعارف دارند و از آنها بعنوان حساب مشکوک یاد می شود. بانک مرکزی این حساب های مشکوک را بعنوان حساب تجاری به سازماون امور مالیاتی معرفی می کند. سازمان این موارد را بررسی می کند و اگر حسابی باشد که فعالیت تجاری در آن صورت می گیرد از صاحب حساب برای آن توضیح می خواهد و می تواند پرونده مالیاتی برای آن تشکیل دهد.
این کارشناس امور مالیاتی در رابطه با مخارج منابعی که از راه مالیات به دست می آید اظهار داشت: سازمان امور مالیاتی، مسئول خرج منابع مالیاتی نیست و این مسئولیت را سازمان برنامه و بودجه انجام می دهد. آنچه اهمیت دارد اینست که مردم بدانند این منابع کجا هزینه می شود. اگر به صورت شفاف به آنها توضیح داده شود انگیزه مودیان در پرداخت مالیات هم می تواند افزایش پیدا کند. در بحث فرهنگ سازی باید کارهای بیشتری صورت گیرد. رسانه ها می توانند نقش خوبی در اینباره ایفا کنند. مردم باید خدمات متناسب با پرداخت مالیات را در زندگی خود احساس کنند.
ملک زاده ضمن اشاره به صندوق ملی مسکن که ذیل قانون جهش تولید مسکن بوجود آمده است بیان نمود: مطابق قانون باید همه مالیات های حوزه مسکن به صندوق ملی مسکن واریز شود و این منابع به توسعه زیرساخت های بخش مسکن اختصاص پیدا کند. هرچند مالیات های حوزه مسکن چندان زیاد نیست ولی این قانون، یک گام رو به جلو به حساب می آید.
وی هم چنین مسدود کردن راههای فرار مالیاتی را ضروری دانست و اظهار داشت: طبق ماده ۱۸۱ قانون مالیات های مستقیم، سازمان امور مالیاتی می تواند محل شغل افراد و دفاتر آنها بازرسی کند یا تراکنش های بانکی آنها را مورد بررسی قرار دهد. ولی این راه ها بیشتر راه های مقطعی است.

تفکیک حساب های شخصی و تجاری لزوم دارد
به قول ملک زاده، با وجود ساماندهی دستگاههای کارت خوان، هنوز در بعضی بخش ها راهکارهایی همچون دریافت پول نقد، طلا، سکه یا حتی دلار برای فرار مالیاتی دیده می شود. در سامانه مودیان پیشبینی شده که طبق ماده ۱۰ باید تفکیک حساب های شخصی و تجاری صورت گیرد. این کار شروع شده و سازمان امور مالیاتی با همکاری بانک مرکزی، حساب هایی که متصل به پرونده مالیاتی است بعنوان حساب تجاری شناسایی می کند. اما حساب هایی هستند که تراکنش های نامتعارف دارند و از آنها بعنوان حساب مشکوک یاد می شود. بانک مرکزی این حساب های مشکوک را بعنوان حساب تجاری به سازماون امور مالیاتی معرفی می کند. سازمان این موارد را بررسی می کند و اگر حسابی باشد که فعالیت تجاری در آن صورت می گیرد از صاحب حساب برای آن توضیح می خواهد و می تواند پرونده مالیاتی برای آن تشکیل دهد.

شناسایی نقاط گلوگاهی کسب و کارهای اینترنتی از راه حساب افراد
این کارشناس امور مالیاتی در رابطه با دریافت مالیات از کسب و کارهای جدید و اینترنتی اظهار داشت: به صورت کلی باید نقاط گلوگاهی هر نوع کسب و کار شامل واقعی و مجازی شناسایی شود. در واقع باید ابتدا به آن شغل پی ببریم و از صاحب آن مالیات بگیریم. نقطه گلوگاهی هر شغل، حساب صاحب شغل است. اگر بتوان پول هایی که به حساب افراد در مشاغل اینترنتی واریز می شود را شناسایی کرد میتوان برای آن هم مالیات وضع کرد.
وی در توضیح مالیات بر درآمد و مالیات بر ارزش افزوده خاطرنشان کرد: قانون مالیات های مستقیم بر مالیات بر درآمد متمرکز است. مالیات مستقیم به این مورد نمی پردازد که یک فرد ارزش افزوده بوجود می آورد یا نه بلکه هر نوع درآمد را مشمول مالیات قرار می دهد. اما در مالیات بر ارزش افزوده، کالا یا خدمات مشمول مالیات می شود و کاری به درآمد اشخاص ندارد. به صورت مثال درمورد معاملات مسکن بحث ارزش افزوده مطرح نیست. بلکه درآمدی که از راه این خرید و فروش حاصل می شود مشمول مالیات خواهد شد.




منبع:

5.0 / 5
258
1402/05/30
21:25:00
تگهای خبر: بانك , تجارت , توسعه , تولید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
جدیدترین ترین مطالب مرتبط
نظرات کاربران در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
= ۸ بعلاوه ۳
mizansanj.ir - حقوق مادی و معنوی سایت میزان سنج محفوظ است

میزان سنج

خدمات و فروش ترازو و باسکول و ابزار سنجش